Ropné obetné baránky
Ceny pohonných hmôt od začiatku vojny na Ukrajine výrazne stúpli v celej Európe. Vinníkov drahšieho benzínu a nafty je pritom viacero. Počnúc ťažobnými spoločnosťami a obchodníkmi s komoditami vrátane špekulatívnych hráčov obchodujúcich s kontraktmi bez reálnych dodávok cez lízingové spoločnosti vlastniace tankery na prepravu ropy po mori a nájomcov lodí až po vlastníkov rafinérií, ale aj samotných prevádzkovateľov čerpacích staníc na konci celého reťazca.
Sankcie proti Rusku pritom cenu ropy Ural na medzinárodných trhoch znížili v porovnaní so severomorskou ropou Brent. Jeden barel (zhruba 159 litrov) tzv. „krvavej ropy“ z Ruska stojí o 30 dolárov menej. Rafinérskym spoločnostiam spracúvajúcim ropu Ural sa tak od marca do apríla 2022 zvýšili marže z 3,40 na 33,70 dolára. Bezmála desaťnásobne vyššia marža enormne zvyšuje zisky petrochemických koncernov a zároveň po zaťažení spotrebnou daňou, maržou čerpacích staníc a DPH spôsobuje poriadny prievan v peňaženkách motoristov aj podnikateľov.
Motoristi v mnohých krajinách EÚ na jar tohto roku po prvýkrát v živote platili často za benzín alebo naftu viac ako dve eurá za liter. To viedlo k paradoxným situáciám, keď liter benzínu alebo nafty stál viac ako napríklad liter stolového repkového oleja používaného na pečenie v domácnostiach. Pri drancovaní peňaženiek cez drahé pohonné hmoty nechcú stáť bokom ani prevádzkovatelia čerpacích staníc. V Maďarsku a Poľsku štát dočasne pomáha motoristom zastropovaním cien či dočasným znížením daňovej záťaže pri predaji konečným spotrebiteľom.
Veľké sklamanie šetrným Slovákom, ktorí sa rozhodli využiť lacnejšie umelo stlačené ceny benzínu na natankovanie nádrží svojich motorových vozidiel, spôsobili prevádzkovatelia čerpacích staníc v Maďarsku. Slovenským zákazníkom platiacimi väčšinou platobnými kartami prepočítali totiž forinty na eurá kurzom až o 40 forintov na eure horším, ako predstavoval kurz maďarskej meny v bankách a zmenárňach. Dôvodom bolo automatické použitie služby DCC (dynamic currency conversion). Ide o prepočet podľa kurzu, ktorý je pre človeka v cudzine nevýhodný. Určuje ho prevádzkovateľ obchodu alebo bankomatu a je preto nepriaznivejší ako kurz, ktorý štandardne používa banka alebo vydavateľ platobnej karty. Maďarské čerpacie stanice tak odčerpali z účtov našich motoristov oveľa viac, ako by sa patrilo, keby dodržiavali dobré mravy. Na tie sa ľudia platiacimi platobnými kartami v krajinách mimo eurozóny spoliehať nemôžu. Niektoré slovenské banky už síce ponúkajú možnosť dať si zablokovať používanie DCC kurzov pri platbe v zahraničí, ale väčšina klientov bánk o takejto alternatíve nastavenia svojej platobnej karty vôbec nevie.
Najviac zahraničných klientov poškodených nevýhodným prepočtom cudzej meny na domácu menu dlhodobo zaznamenávajú európske organizácie na ochranu spotrebiteľov v Poľsku. Nachytať sa kurzovým trikom ľahko môžu aj Slováci platiaci v Česku alebo Maďarsku. Pre mnohých ľudí s nedostatočnými znalosťami kartových nástrah je preto výhodnejšie namiesto platby kartou si najskôr vymeniť eurá za menu danej krajiny v banke alebo na inom zmenárenskom mieste.
Zdroj: https://nazory.pravda.sk