Lety medzi Bratislavou a Košicami: Koľko budú stáť a oplatia sa viac ako auto či vlak?
Vlak, autobus, auto alebo lietadlo? Od minulého týždňa je známe, koľko budú stáť letenky na trase Bratislava – Košice. Ak všetko pôjde ako po masle, spustenie pravidelnej linky nastane 30. marca budúceho roka. Nový Čas si posvietil na to, komu sa presúvanie v oblakoch medzi hlavným mestom a východnou metropolou oplatí. Prepočítali sme náklady a prinášame porovnanie všetkých možností dopravy. Ktorá je najvýhodnejšia v pomere čas a cena?
Ministerstvo dopravy už spustilo verejnú súťaž na zriadenie leteckej linky Bratislava – Košice. Jej prevádzka je zatiaľ naplánovaná do 30. októbra 2027 s možnosťou predĺženia.
Úlohou dopravcu je zabezpečiť pravidelný spoj, ktorý bude lietať dvakrát denne – ráno a večer – každý pondelok, stredu a piatok. V nedeľu sa má lietať večer.
„Radi by sme vyzvali všetkých poskytovateľov služieb, aby sa nám prihlásili do tendra. Dúfam, že od marca sa nám podarí lietať na tejto linke už pravidelne,“ informoval šéf rezortu Jozef Ráž ml. s tým, že kapacita lietadiel má byť minimálne 40 miest.
Koľko zacvakáme
Uviedol tiež, koľko to záujemcov bude stáť. „Jednosmerná letenka bez batožiny – jej cenu sme nastavili na úroveň 80 eur jednosmerne, s batožinou na 90 eur. Hovoríme teda nie o príručnej batožine, ale o tej, ktorú dávame do spodku lietadla. Obojsmerná letenka bez batožiny by mala stáť 130 eur, s batožinou 145 eur,“ vysvetlil s tým, že cena letenky sa ešte môže hýbať, ale už len smerom nadol.
Minister nespresnil, koľko by mohol štát súkromnej spoločnosti prispievať, pričom zároveň upozornil, že ešte nič nie je isté. Kabinet totiž napokon môže rozhodnúť, že toto letecké spojenie nebude vôbec zavedené: „S výsledkami tendra prídem na vládu a tá bude musieť rozhodnúť, či je ochotná zaplatiť danú sumu, ktorá bude výsledkom tendra. Uvidíme, čo sa nám podarí, a až keď zistíme, koľko to bude stáť, počkáme, či to odsúhlasia, alebo nie. Keď to bude prestrelená suma, určite to prevádzkovať nebudeme.“
Minulý neúspech
Vnútroštátna letecká linka medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami už v minulosti pohorela. V roku 2019 ju České aerolínie (ČSA) po viac ako piatich rokoch fungovania zrušili pre nerentabilitu a slabý dopyt. Je otázne, ako sa ambicióznemu projektu bude dariť tentokrát. Jozef Ráž ml. dúfa v úspech: „Dlhodobo vnímame záujem verejnosti o znovuzavedenie tohto pravidelného leteckého spojenia. Veríme, že si táto linka opäť nájde svojich pravidelných cestujúcich.“Lietadlo: Rýchlosť a Komfort
Vzdialenosť: 312 km (vzdušnou čiarou)
Cena:
- 80 €/jednosmerne bez batožiny,
- 130 €/obojsmerne bez batožiny,
- 90 €/jednosmerne s batožinou,
- 145 €/obojsmerne s batožinou
Čas: cca 1 hodina letu (plus čakanie, check-in a kontroly)
Ak vám záleží na čase a pohodlí, lietadlo sa stáva jednoznačným favoritom, hoci za vyššiu cenu.Auto: Sloboda na štyroch kolesách
Vzdialenosť: 403 km
Čas: 4 hodiny 30 minút (pri ideálnych dopravných podmienkach)
Cena: 43,47 €/jednosmerne, 86,94 €/obojsmerne (pri spotrebe 7 l/100 km a cene paliva 1,54 €/l)
Ak vám neprekáža šoférovanie a chcete sa nezávisle presúvať, auto je ideálne. Pozor však na zápchy a úseky s obmedzeniami!
Vlak: Spoznávanie Krajiny
Vzdialenosť: 443 km
Bežný expres: 18,68 €/jednosmerne, 37,36 €/obojsmerne
– jedna cesta 5 hodín 26 minút
Zrýchlený nový expres (náhrada za IC vlak, od 15. decembra 2024): 18,68 €/jednosmerne, 37,36 €/obojsmerne – jedna cesta 5 hodín
Vo vlaku si môžete oddýchnuť, pracovať na počítači alebo sa kochať krásami slovenskej krajiny.
Autobus: Najpomalší spôsob
Vzdialenosť: 408 km
Slovak Lines: 20,65 €/jednosmerne, 41,30 €/obojsmerne – jedna cesta 6 hodín 15 minút
Flixbus: 23,00 €/jednosmerne, 46,00 €/obojsmerne – jedna cesta 6 hodín 20 minút
Autobus je vo všeobecnosti cenovo dostupnou alternatívou, no strávite v ňom najviac času.
Zdroj: cas.sk