Prezident Peter Pellegrini vyjadril pochopenie pre požiadavku školských odborárov týkajúcu sa zvýšenia platov
Vyzval na čo najskoršie nájdenie kompromisu medzi odborármi a vládou.
Prezident SR Peter Pellegrini rozumie požiadavke školských odborárov na zvyšovanie platov pracovníkov v školstve. Vyhlásil to po piatkovom rokovaní s odborármi a ministrom školstva Tomášom Druckerom (Hlas-SD) v Prezidentskom paláci. Zároveň vyzval na čo najskoršie nájdenie kompromisu.
„Rozumiem požiadavke školských odborárov na zvyšovanie platov učiteľov i nepedagogických pracovníkov. Aj pri nevyhnutnom konsolidačnom úsilí by vláda mala svojou politikou ukazovať, ktoré oblasti sú pre štát prioritou – a školstvo, rovnako ako zdravotníctvo, by ňou malo byť,“ poznamenal v stanovisku, ktoré poskytli z Kancelárie prezidenta SR.
Poukázal na potrebu lepšieho vzdelania a pripravenosti učiteľov na nové výzvy
Hlava štátu zároveň ocenila dialóg medzi zástupcami ministerstva školstva a odborov. „Vyzývam ich, aby v tomto dialógu pokračovali a čo najskôr našli kompromis medzi požiadavkami odborárov a potrebou zodpovedného hospodárenia štátu. Zároveň verím, že tieto konštruktívne rozhovory budú viesť ku konkrétnym výsledkom v podobe zabezpečenia čo najlepšieho vzdelania slovenských žiakov a študentov v súlade s požiadavkami modernej doby,“ povedal.
Diskusie o školstve sa podľa neho nesmú obmedziť len na výšku platov. Ako prioritu označil lepšie vzdelanie slovenských žiakov a študentov. „Je nevyhnutné jedným dychom hovoriť o kvalite vzdelávania, pripravenosti učiteľov na nové výzvy, ktoré prináša technologická revolúcia či nástup umelej inteligencie,“ dodal.
Prezident v piatok prijal predstaviteľov školských odborov a ministra školstva Tomáša Druckera. Na stretnutí riešili súčasnú situáciu v školstve a požiadavky odborárov. Tí okrem iného žiadajú zvýšenie platov všetkých zamestnancov v školstve o desať percent od roku 2025. Argumentujú potrebou zvýšenia motivácie učiteľov. Poukazujú na to, že nízke platy sú dôvodom slabého záujmu o učiteľské povolanie. Rovnako kriticky vnímajú aj ohodnotenie nepedagogických zamestnancov, bez ktorých sa školy nezaobídu.