Podvodníci zneužívajú tváre slovenskej bezpečnostnej firmy. Lákajú na falošný AI produkt, má zarábať tisíce
Nový produkt vraj obchoduje s 98-percentnou presnosťou.
Internetoví zločinci, ktorí lákajú na pochybné rizikové investovanie, upravili svoj podvod a zneužili v ňom značku slovenskej softvérovej firmy Eset. Falošný web súčasne zneužíva aj dizajn spravodajského portálu Aktuality.sk či Západoslovenskej energetiky.
Dodajme, že v minulosti už kybernetickí podvodníci využili pri rovnakej téme viaceré známe osoby – vrátane prezidentov Zuzany Čaputovej, Petra Pellegriniho, moderátora Petra Bielika, guvernéra Petra Kažimíra, Petra Sagana či Jaroslava Haščáka. Okrem serveru Aktuality.sk šírili svoj obsah aj v podobe iných informačných serverov ako Sme.sk či Čas.sk. Objavil sa tiež prípad s falošnými akciami Slovnaftu.
Najnovší vymyslený text tvrdí, že tvorca bezpečnostných riešení predstavil „budúcnosť investovania“. Vraj ide o „neurónovú sieť pre každého Slováka“, ktorá údajne vygeneruje 3 000 eur mesačne. Peniaze majú smerovať do akcií, dlhopisov či kryptomien.
Do článku autori podvodu vložili aj fotografiu predstaviteľov spoločnosti – figurujú na nej generálny riaditeľ Richard Marko a spolumajitelia Esetu Miroslav Trnka a Peter Paško.
Podvodníci tiež operujú fenoménmi súčasnej doby – umelou inteligenciou či kvantovým počítaním. „Eset AI Sistem“ má byť založený na „pokročilých kvantových výpočtoch a algoritmoch neurónových sietí“. Údajný obchodný bot obchoduje s 98-percentnou presnosťou, píše sa v texte.
„Eset, známy svojimi vysokými bezpečnostnými štandardami, zaisťuje bezpečnosť vašej investície,“ hlása ďalšia podvrhnutá grafika.
Na stránke sa takisto nachádza vizuál vymyslenej plusovej finančnej transakcie na platobnej karte, v nami známom prípade až vo výške cez 87-tisíc eur.
Web obsahuje formulár, do ktorého má obeť zadať meno, priezvisko, e-mail a telefónne číslo. Falošný pocit bezpečnosti majú zvýšiť logá Norton, McAfee alebo BitGo. Nechýbajú ani falošné komentáre vyjadrujúce spokojnosť s investičnou príležitosťou.
Jednoduché ako kontrola e-mailu
„Zarábanie peňazí so spoločnosťou Eset je teraz také jednoduché ako kontrola e-mailu. Len si to predstavte. Váš osobný finančný poradca pracuje nepretržite, a to všetko vďaka umelej inteligencii,“ prihovára sa internetovému publiku Richard Marko, generálny riaditeľ spoločnosti Eset.
V skutočnosti však ide o deepfake, teda falošné video vytvorené pomocou AI.
Na takýto obsah môže používateľ naraziť v podobe online reklamy, napríklad na sociálnej sieti Facebook. Príspevok sa zobrazí vo feede a informuje, že o recepte na zbohatnutie vedia len 2 % občanov. Video obsahuje logo spoločnosti Eset, hovoriaceho CEO Richarda Marka a tabuľku s možnými výnosmi.
Video síce na prvý pohľad pôsobí dôveryhodne, no má svoje „chybičky krásy“. Pohyby pier Richarda Marka nesedia so zvukom. Kyberzločinci totiž upravili záznam skutočného príhovoru generálneho riaditeľa. Avšak vložili mu do úst slová, ktoré nikdy nepovedal, pripomína v tejto súvislosti Eset.
Podvodnú reklamu šíri profil s názvom Luftinvest +, ktorý má na Facebooku iba zopár sledovateľov a bol vytvorený v júli. Profil je inak neaktívny a podľa všetkého sa využíva iba na šírenie podvodov. Podľa informácií o stránke v sekcii Transparentnosť stránky je účet spravovaný z Indie.
Spoločnosť Eset zaznamenala túto podvodnú reklamu podľa svojich slov už pred niekoľkými týždňami. Po nahlásení reklamy a zablokovaní však útočníci nasadzujú vždy novú falošnú reklamu. Podľa verejne dostupnej knižnice reklám si ich pozreli desiatky tisíc ľudí.
Kampaň bežiacu 16. augusta si pozrelo viac ako 14-tisíc ľudí. Z informácií, pochádzajúcich z knižnice reklám, útočníci zacielili reklamu na Slovákov vo veku od 18 do 65+ rokov. Platcom inzercie je podľa knižnice La Frite Belge – Foodtruck. Značku legitímnej spoločnosti s belgickými hranolkami kyberzločinci pravdepodobne zneužili na tento účel.
Zneužívajú aj známe weby
Okrem samotného šírenia podvodnej reklamy má podvod aj svoju „ďalšiu fázu“. Odkaz uvedený v reklame nasmeruje používateľa na webovú stránku, ktorá sa názvom, logom aj dizajnom vydáva za známe weby. Napríklad portál Aktuality.sk.
Čitateľa má upútať už nadpis článku „Revolúcia na slovenskom finančnom trhu!“. V článku sa dozvie, že neurónová sieť pre každého Slováka vygeneruje výnos od 3-tisíc eur mesačne.
Zneužívanie dizajnu webových stránok finančných inštitúcií, pošty či spravodajských portálov je dnes už pomerne bežné aj „populárne“. Text bol pravdepodobne vytvorený pomocou umelej inteligencie.
Ak článok čitateľa presvedčil, nasledujú tri kroky. Najprv má záujemca vyplniť registračný formulár s menom, e-mailovou adresou a telefónnym číslom, počkať na telefonát od správcu investičnej platformy a následne do nej vložiť minimálne 250 eur.
Po vyplnení formulára môže aj obratom nasledovať telefonát z „investičnej spoločnosti“, ktorý má používateľom pomôcť s vytvorením obchodného účtu a s úvodným vkladom.
Eset pripomína, že scenár je takmer identický ako v prípade už predtým medializovaných podvodov, v rámci ktorých útočníci zneužili spoločnosť Slovnaft či prezidenta Slovenskej republiky Petra Pellegriniho. Falošná reklama s deepfake videom hlavy štátu na sociálnych sieťach odkazuje na falošný spravodajský článok, kde prezident vyzýva na investovanie. Minimálny vklad bol aj v tomto prípade 250 eur.
Okrem už spomínaných Aktualít môžu iné verzie podvodu používateľa nasmerovať napríklad aj na falošnú stránku Západoslovenskej energetiky.
Bezpečnostná spoločnosť tvrdí, že denne blokuje desiatky až stovky domén s falošnými webovými stránkami, ktoré obsahujú tento druh podvodu. Šanca, že sa s nejakou verziu podvodu na sociálnej sieti stretnete, je pomerne vysoká, najmä ak ste na ňu už raz klikli. Hoci nedopatrením.
V článku využívame aj informácie a materiály, ktoré Živé.sk poskytla spoločnosť Eset.
Zdroj: Zive