Objavili sa nové skutočnosti v prípade tragickej nehody pri Nových Zámkoch: Vlak zrejme nešiel po vylúčenej koľaji
Koľaj pri Nových Zámkoch, na ktorej minulý týždeň vo štvrtok vrazil vlak do autobusu s cestujúcimi, bola spojazdnená niekoľko desiatok minút pred zrážkou. S touto informáciou prišiel portál Aktuality.sk, pričom sa odvolal na interný dokument železníc, ktorý má k dispozícii.
Medzinárodný vlak EuroCity Metropolitan z Prahy do Budapešti mal pred tragédiou ísť po koľaji mimo prevádzky, informovali o tom v piatok minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) a generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Alexander Sako. Dôvodom výluky koľaje podľa nich boli silné dažde a následná záplava koľaje.
Podľa spomínanej zvodky železničiarov o poruchách a mimoriadnych udalostiach na tratiach sa práce na dotknutej koľaji skončili ešte pred tragédiou. V čase jazdy vlaku cez priecestie pri Nových Zámkoch tak už mala byť koľaj prejazdná. „Pravdepodobne došlo k individuálnemu zlyhaniu ľudského faktora, ktoré spôsobilo, že na koľaji, ktorá bola v tom čase vylúčená a prevádzka na nej nebola možná, sa objavil vlak, ktorý tam nemal čo robiť,“ citoval portál ministra dopravy.
Oslovili sme ŽSR, tie sa však k rozdielnym informáciám o okolnostiach zrážky vlaku s autobusom už nechceli vyjadrovať. „V súvislosti s aktuálnym vyšetrovaním tragickej nehody v úseku Nové Zámky – Dvory nad Žitavou nebudú Železnice Slovenskej republiky aktuálne poskytovať ďalšie vyjadrenia. Všetky informácie, ktoré máme v súčasnosti k dispozícii, už boli prezentované,“ zopakovala pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová. Zároveň požiadala o trpezlivosť a pochopenie, nakoľko vyšetrovanie nehody stále prebieha. Uistila, že akonáhle budú mať nové informácie, ktoré nebudú mariť priebeh vyšetrovania, budú včas informovať.
Bližšie k prípadu sa už nechcela vyjadriť ani Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). „V aktuálnom stanovisku sme uviedli všetky dostupné informácie, ktoré bolo možné zverejniť. Naďalej spolupracujeme s vyšetrujúcimi orgánmi na procese objasňovania príčin a dôsledkov tejto nehody,“ informovala SITA špecialistka pre externú komunikáciu ZSSK Katarína Danková.
Ako v utorok informoval Denník N, vlak pustili na koľaj, kde zrejme zabudli zapnúť signalizáciu. Podľa prvotných informácií železnice nateraz suspendovali troch výpravcov.
Národný vlakový osobný dopravca pripojil už skôr zverejnené svoje stanovisko k nehode pri Nových Zámkoch. Vopred v ňom vylúčil pochybenie rušňovodiča, ktoré by mohlo zapríčiniť túto nehodu. „Rušňovodič konal podľa predpisov, vysoko profesionálne a pohotovo. Vzhľadom na nepriaznivé okolnosti, spojené s počasím a opravou infraštruktúry, vykonal všetko, čo bolo v jeho silách. Vzniknutú situáciu nemohol očakávať ani jej zamedziť,“ uviedla ZSSK. Rovnako pohotovo a profesionálne sa podľa spoločnosti správali aj ďalší jej zamestnanci vo vlaku. „Vďaka ich duchaprítomnosti nie sú škody na zdraví a majetku vyššie. Cestujúci vyviazli bez zranení a boli čoskoro dopravení do cieľa,“ dodal dopravca.
Rušeň vlaku z Prahy do Budapešti patril Českým dráham, po náraze do autobusu začal horieť. V úplne zničenom a roztrhanom linkovom autobuse dopravcu Arriva zahynulo sedem cestujúcich a ďalší aj z vlaku sa zranili.
Zdroj: https://spravy.pravda.sk