Minister školstva Drucker: Deti chceme nastaviť na kritické a analytické myslenie! Zruší aj domáce úlohy?
BRATISLAVA – Ministerstvo školstva pod jeho vedením pracuje na 40 projektov, ktoré by mali zlepšiť úroveň slovenského vzdelávania. Výsledky slovenských detí v poslednom medzinárodnom hodnotení Pisa označil za národnú tragédiu. Deťom podľa jeho slov chýbajú základné zručnosti. Tento stav chce zmeniť. Práve kurikulárna reforma má napomôcť deťom k lepším výsledkom a viesť ich ku kritickému a analytickému mysleniu. Navyše, mladé generácie musia byť pripravené na neustálu rekvalifikáciu. Viac v rozhovore prezradil minister školstva Tomáš Drucker (Hlas – SD).
Výsledky 15-ročných slovenských žiakov v medzinárodnom testovaní PISA 2022 ste krátko po nástupe do funkcie označili za tragické. Čo ste urobili, aby ďalšie výsledky boli lepšie?
– Označil som to vtedy za národnú tragédiu. Povedal som, že za tým nehľadajme zlyhanie tretích mocností a ani nikoho iného. Je to katastrofa Slovenska. Treba férovo povedať, že celá Európa padá v spomínaných výsledkoch. Len my padáme rýchlejšie. Vyhovárať sa na covid nie je možné, lebo zasiahol celý svet. No my sme prepadli hlavne v otázke gramotnosti. Gramotnosť je schopnosť rozumieť a porozumieť úlohe, písanému textu…
V rizikovej skupine sa v oblasti čitateľskej gramotnosti ocitlo vyše 30 percent žiakov, ktorí nedisponujú základnými čitateľskými zručnosťami.
– Presne o tom hovorím. Gramotnosť sa prejavuje aj v matematike. Viete vypočítať úlohu podľa nejakého spôsobu, metódy, ktorý ste sa naučili. Ale keď vám úlohu napíšem inak, napríklad slohovou prácou a treba z toho vyňať dáta, použiť analytiku, tak to nedokážeme. Hoci túto schopnosť by sme mali mať. Je to problém celej Európy, ale u nás je to horšie. Nie je to výsledkom zanedbania školstva za jeden rok, je to zrkadlo troch, šiestich, deviatich rokov.
Vrátim sa k pôvodnej otázke. Čo budete robiť, aby sa takéto výsledky neopakovali?
Nebudeme mať výsledky okamžite. Jednou z vecí je kurikulárna reforma, ktorá môže byť pre ľudí nezrozumiteľná. Reforma nie je zameraná na to, aby sa deti učili niečo iné a nové. Zásadne sa štátny vzdelávací program nemenil v obsahu, čo sa deti učia. To, čo sa mení je, ako sa deti budú učiť v školách. Aby na konci jednotlivých ročníkov alebo cyklov dokázali mať potrebné zručnosti. Je to o rozvoji ich zručností a schopností potom spracovávať, vyhodnocovať a vyhľadávať informácie. A mať samozrejme aj podporu pre zvedavosť. Keď si zoberiete aj dnešné maturitné skúšky z matematiky, ak by sa učitelia nevenovali deťom osobitne, test by nezvládli. Lebo test je inak postavený a študentom chýbajú potrebné zručnosti. Práve kurikulárna reforma, ktorú pomaly dostávame do života, je určená pre základné školy, kde potrebujeme nastaviť deti na kritické a analytické myslenie. Pretože deti budú neskôr vystavované nepretržite meniacemu sa prostrediu a informáciám. Stačí si pozrieť dnešné povolania. Menia sa rýchlo. Nestačí vám vyštudovať jednu vysokú školu a myslieť si, že máte „vystarané“. Neustála rekvalifikácia je to, čo bude nevyhnutné pre ďalšie generácie. Musia sa naučiť základy, aby boli v budúcnosti adaptabilnejší. Predstavujeme teraz spoluprácu s NBS a jednou bankou v oblasti finančnej gramotnosti. Až 22-tisíc žiakov sa nielen testovalo, ale učilo sa finančnej gramotnosti. Je to postavené na slovenskom jazyku, matematike, na tom, ako pomáhať inovatívnymi spôsobmi rozvíjať gramotnosť detí. Nie je len jedno zázračné riešenie. Musíme pracovať ďalej. Duševné zdravie, zákaz mobilných telefónov je to, aby sme vytvárali bezpečnejšie prostredie zamerané na rozvoj zručností.
Riešili ste mobily na školách. Kedy sa zrušia domáce úlohy? Tie znevýhodňujú deti z menej podnetného prostredia?
– Je to častá otázka. Sám viem na svojich deťoch, koľko sme sa im venovali pri domácich úlohách. Niekedy až do desiatej večer. A viac sme sa učili my ako deti. Diskutujeme o tom aj s inými krajinami, ako k tomu pristupujú. Veľká a úzka spolupráca je v rámci OECD. Sledujeme trendy. Pozorujeme krajiny a ich výsledky. Jedna zo zmien sú aj domáce úlohy, nad ktorými uvažujeme, že by naďalej zostali, ale v tzv. dobrovoľnej pozícií. To znamená, že ak nezvládam učivo v škole alebo som mal zlú známku z testu alebo hodnotenia, tak prostredníctvom napríklad domácej úlohy si známku viem opraviť. Je to motivačné. Ak to urobím, môžem mať lepší výsledok. Ak to neurobím, nebudem negatívne hodnotený. Toto je možnosť, nad ktorou uvažujem s kolegami. Máme na to pracovnú skupinu. V rezorte máme 40 projektov, ktoré vzišli z programového vyhlásenia vlády. Je to obrovská masa projektov od škôlkarov až po vysoké školy, vedu a výskum.
Na Slovensku pôsobí francúzska, či nemecká škola s iným systémom vzdelávania. Majú čo ponúknuť slovenskému školstvu?
Viac vo VIDEOROZHOVORE:
Zdroj: https://www.topky.sk