Zlom pre agroškoly, ktorý prišiel po 25 rokoch. Konečne dobrá správa pre vidiek
Konečne jedna dobrá správa pre slovenský vidiek a všetko, čo súvisí s pôdou, lesmi a kultivovaním krajiny.
Mladí ľudia sa začínajú zaujémať o štúdium pôdohospodárskych a potravinárskych odborov. Jeden príklad za všetky – na Strednú odbornú školu v Pruskom neďaleko Ilavy sa hlási 145 detí, z ktorých si vyberú 75. Už nie nábor, ale výber. A stále prichádzajú nové prihlášky. Na tento zlom čakali na škole dlhých 25 rokov.
Takmer celé deväťdesiate roky navštevovalo školu 600 detí, z ktorých vychovávali prevažne odborníkov na pestovanie rastlín alebo chovy zvierat na farmách. V roku 1989 nastúpila na školu ako mladá poľnohospodárska inžinierka aj súčasná riaditeľka Janka Fedorová. Dobre si pamätá, ako po roku 2000 upadal záujem o štúdium, čo súviselo s úpadkom poľnohospodárstva, ale aj potravinárstva či lesného hospodárstva.
Naostatok sa karta obracia, akoby spoločnosť precitla a uvedomila si, že bez dobrého hospodárenia na pôde sa ďaleko nedostaneme.
V pondelok v Pruskom podpísali reprezentanti štátu, jeho vrcholných vzdelávacích inštitúcií spolu so samosprávou memorandum , ktoré podporí stredné odborné školstvo, vedu a výskum na univerzitách. Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Richard Takáč (Smer) povedal, že z Programu rozvoja vidieka pôjde na tento cieľ v aktuálnom programovacom období (končí v roku 2027) niekoľko desiatok miliónov eur.
Stredné odborné školy, ich školské hospodárstva, učebne , laboratória univerzít a nové vedecko-výskumné, ale najmä aplikačné centrá ich potrebujú ako soľ. Slovensko začalo strácať kontakt so svetom, memorandum prichádza v hodine dvanástej, potrebujeme sa rýchlo pozviechať.
Teraz, zajtra bude neskoro
Dôvodov na to máme viac než dosť. Všimnime si, čo hovorí rektorka SPU v Nitre Klaudia Halászová: „Dobre pripravený stredoškolák je zárukou, že dokončí štúdium na univerzite, lebo po prvom ročníku sú značné výpadky.Nie sú malé priemerne vzdáva vysokú školu okolo 30 percent prvákov a na technických odboroch je výpadok ešte vyšší. Preto potrebujeme investovať do kvality vzdelania, isteže na základných a potom najmä na stredných školách, aby sme korunovali úsilie špičkovými vysokoškolsky vzdelanými odborníkmi,“ zdôraznila rektorka SPU.
Klaudia Halászová. dala do pozornosti duálne štúdium na stredných školách. Zatiaľ sa viac rozvíja v iných ako pôdohospodárskych odboroch, poľnohospodári, potravinári, lesníci zaostavajú za priemyslom, stavebníctvom, musia pridať a venovať „duálu“ viac pozornosti.Škola v Pruskom v mnohom ide ostatným na Slovensku príkladom. Určite aj preto, že ju vedú ľudia, ktorí sú v pravom slova zmysle oddaní tomu, čo robia. Predchodca súčasnej riaditeľky Ivan Kučera napríklad nadviazal spoluprácu s prestížnym francúzskym Lyceé d‘ Agricole de Metz. V Pruskom vznikol aj v kooperácii s Francúzmi odbor Krajinárske úpravy a tvorba krajiny. Kučerova nasledovateľka Janka Fedorová zasa rozvíja jeden z momentálne najviac žiadaných odborov v poľnohospodárstve, lesníctve a s nimi súvisiacimi servisnými službami. Mechatronika – tak sa volá nový odbor, si pýta chytré hlavy, ktoré rozumejú strojom, čo sú riadené počítačmi, satelitmi a pravdaže človekom.
Už vieme ako na to
Ministrovi Richardovi Takáčovi predviedol druhák Timotej Mráz, ako pracuje supermoderný traktor so sejačkou. Minister si letmo spomenul na svoje študentské časy v Prievidzi, kde pracoval s vtedajším výdobytkom techniky strojom Pneusej. Teraz mu študent Timo Mráz ukázal, ako traktor na milimeter presne zaseje cukrovú repu. Nie na poli, ale na obrazovke počítača.
Technológie postupujú vpred naozaj míľovými krokmi. Lenže väčšina slovenských škôl je vybavená zastaranou poľnohospodárskou, lesníckou či potravinárskou technikou. Školy zaostávajú za tým, čo vidno na družstvách a rodinných farmách.
Pruské zostalo v Trenčianskom kraji jedinou strednou poľnohospodárskou školou, zatvorili ich v Previdzi aj na Myjave. Túto stratu v posledných rokoch kompenzovali kompetentní tým, že investovali do obnovy školy s pozoruhodným areálom . Tvorí ho kaštieľ, kde obnovili strechu, investovali do internátu, ale čo je mimoriadne dôležité, sú tu pracoviská s novými prístrojmi a chvalabohu je tu aj traktor s aktuálnym moderným náradím – pluhom, sejačkou a všetkým ostatným. To všetko stálo 5,5 milióna eur? Oplatilo sa? Oplatilo!
A pozrime sa ako organicky do modernizácie strednej školy vstupuje kooperácia dvoch univerzít SPU v Nitre a TU vo Zvolene. V Nitre vybudujú interaktívnu halu, kde sa bude realizovať program Agroforestry v spolupráci so združením Agrion. Je to vlastne ukážka prepájania verejného a súkromného záujmu, Agrion zoskupujúci dodávateľov modernej techniky pre pôdohospodárstvo bude v hale vystavovať to najmodernejšie, čo prichádza na polia a farmy. Tu sa so strojmi zoznámia nielen vysokoškoláci, ale aj stredoškoláci a ich pedagógovia. SOŠ v Pruskom už s SPU kooperuje.
Konečne sa Slovensko rozhýbalo a ukázalo, že keď chce, tak vie pohnúť rozumom a zaujať.
Sila príťažlivosti
Spoločnosť mení síce pomaly, ale predsa len svoj pohľad na poľnohospodárstvo, vidiek. Janka Fedorová to vystihla: „Konečne si rodičia detí, ktorí rozhodujú o ich budúcnosti uvedomujú, že agroodvetvie nie je o špine , prachu, smrade a ťažkej fyzickej práci. Isteže, každé povolanie má svoj rub aj líce, ale dávajme do pozornosti to, čo ho robí príťažlivým, atraktívnym.
Sú to len stroje, technológie? Určite, mladí za nimi vždy šaleli, ale predovšetkým každé odvetvie robia príťažlivým, jeho reprezentanti a to na všetkých postoch. Mimoriadne dôležití sú lídri družstiev, takí, akých nájdeme ako v PD v Pruskom alebo neďaleko Púchova v PD Mestečko. Práve s nimi kooperuje škola v Pruskom, pretože nemá zmysel kupovať každú drahú mašinu. Na čele týchto podnikov stoja ľudia, ktorí sa neboja pustiť za volanty drahých strojov mladých ľudí. Niet nad pocit viesť superstroj vlastnými rukami ako niet nad dôveru, ktorú dobrý manažér či otec na rodinnej farme dáva synovi alebo dcére, keď umožní ukázať, čo vedia.
Zdá sa, že sme dosiahli toľko túžený bod obratu. Smerovanie podporené županmi, rezortom, rektormi a riaditeľmi škôl je dobre nastavené. Teraz treba sľubované peniaze preinvestovať. Ide o čas, peniaze a o to ako nepremrhať príležitosť, keď sa opäť rodí dôvera v zmysel podnikania na pôde.
Zdroj: pravda.sk