Slovenská vláda plánuje hasiť problém s nedostatkom vodičov: Budú šoférmi v MHD Indovia a Filipínci?
Alarmujúca situácia! Na Slovensku máme dlhodobo problém s nedostatkom vodičov v autobusovej doprave. Kameňom úrazu je aj fakt, že záujem o túto prácu je v súčasnosti veľmi nízky. Dôvodov je viacero. Ako to vláda plánuje riešiť a čo si myslia dopravní analytici?
Kabinet Roberta Fica chce cudzincami zaplátať dieru v našej verejnej doprave. Chýbajúca pracovná sila v danej oblasti totiž často vedie k rušeniu spojov či meškaniu, čo pociťujú bežní ľudia cestujúci napríklad ráno do práce. Riešením má byť zjednodušenie možnosti pracovať u nás pre občanov z vybraných tretích krajín, a to v profesiách vodič autobusu, ako aj šofér ťažkého nákladného vozidla a kamióna.
Vláda sa preto chystá zvýšiť počet národných víz u vodičov autobusu z 200 na najviac 2 000 ročne. Tieto víza sa zatiaľ udeľujú na čas trvania zamestnania, maximálne na jeden rok. Po novom by tak mohli Slováci za volantom vídavať Indov či Filipíncov. Už dnes v dopravných podnikoch pracujú mnohí cudzinci, najmä z Ukrajiny či balkánskych štátov.
Nízke mzdy
Dopravný analytik Jozef Drahovský uznáva, že ide o jeden zo spôsobov, ako vyriešiť tento akútny problém. Považuje to však len za hasenie kritického stavu. „Takýto postup volia viaceré krajiny. Ak to má byť úspešné, je potrebné pre nich spraviť špeciálne školenia, aby chápali zvyklosti dopravy na Slovensku, ktoré sú veľakrát diametrálne odlišné než u nich doma,“ povedal pre Nový Čas.
Podľa neho sa treba do budúcna zamerať na návrat vzdelávania vodičov z povolania do stredných škôl. Po zmene zákona s podmienkou veku až 21 rokov dané vzdelávanie zaniklo a teraz títo vodiči na pracovnom trhu chýbajú. Neuváženou zmenou sme si tento problém vlastne vyrobili sami.
Zanedbali sme výchovu a finančné ohodnotenie. „Veľa vodičov, ak dostane finančne atraktívnejšiu ponuku, tak zmení profesiu, alebo odchádza do zahraničných dopravných spoločností mimo Slovenska,“ dodal.
Expert na dopravu Ján Bazovský súhlasí s tým, že vek vodičov, ktorí môžu riadiť autobusy, by sa mal znížiť. Možné vládne riešenie pokladá len za kozmetickú záplatu. „V prvom rade vedenie autobusu je mimoriadne zodpovedná práca. Zvýšená zodpovednosť si vyžaduje aj zvýšené odmeňovanie. Najväčší kameň úrazu je, že sú minimálne zaplatení,“ skonštatoval.
Je toho názoru, že ak by mali plat 2 500 eur a vyššie, nebude sem treba nikoho ťahať. Upozornil aj na ďalšie riziko. „Cudzinec musí byť zaškolený. Príprava toho vodiča tiež niečo stojí. A keď si po dvoch mesiacoch povie, že sa na to vykašle, zas bude treba iného. Negarantuje to stabilitu prepravy,“ uzavrel.
Pracuje u nás 160 ľudí z krajín mimo EÚ
Jozef Vozár, hovorca Dopravného podniku Bratislava
Vzhľadom na pretrvávajúci stav nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily naprieč celým odvetvím DPB víta predĺženie udeľovania národných víz. DPB v minulosti robil úspešne nábor na Ukrajine a v Gruzínsku, pričom práve z Ukrajiny doposiaľ zamestnáva najviac zahraničných kolegov. Okrem toho má DPB vodičov a zamestnancov na iných pozíciách aj zo Srbska, z Čiernej Hory alebo Bieloruska. K dnešnému dňu pracuje v DPB zhruba 160 pracovníkov z krajín mimo EÚ.
Máme s nimi dobré skúsenosti
Peter Stach, hovorca ARRIVA Slovakia
ARRIVA na Slovensku v súčasnosti zamestnáva 1 800 vodičov autobusov, medzi ktorými je aj viac než 100 kolegov zo zahraničia. Skúsenosti s ich prácou sú dobré, po získaní potrebných dokladov, doplnení kvalifi kácie a zvládnutí základov slovenského jazyka sú pripravení plnohodnotne vykonávať prácu vodiča. Nedostatok vodičov v autobusovej doprave je nielen slovenský, ale celoeurópsky problém. Na Slovensku dlhodobý nedostatok vodičov výrazne zhoršila zmena zákona, ktorá zvýhodnila odchod do predčasného dôchodku po odpracovaní 40 rokov.
Zdroj: cas.sk