Komentáre

Žiadna zmena na hranici Poľska s Ukrajinou?

Hraničný priechod Dorohusk. Ľadový novembrový vietor najlepšie charakterizuje, do akej miery ochladli vzťahy medzi ukrajinskými a poľskými dopravcami.

V 16-kilometrovom rade na hranici stojí viac ako 600 ukrajinských kamiónov. Ich vodiči sú veľmi unavení a napätí. Už mnoho dní čakajú na príležitosť pokračovať v ceste.

Poľskí policajti zároveň pomaly, jeden po druhom, usmerňujú ukrajinské kamióny, aby „kontrolovali“ malú skupinu protestujúcich poľských dopravcov, ktorí spôsobili celé napätie. Protestujúci kontrolujú charakter nákladu a povoľujú prejazd smerom na Ukrajinu maximálne jednému vozidlu za hodinu. 

Rovnaká situácia je aj na ďalších troch kontrolných stanovištiach: Korchova, Grebenne a Medyka.

Kritické logistické trasy pre zásobovanie Ukrajiny nielen palivom a potravinami, ale aj humanitárnymi a vojenskými dodávkami boli v predvečer studenej a ťažkej zimy ochromené.

Napriek tomu, že počet protestujúcich je zanedbateľný (napríklad na hraničnom priechode Jahodyn-Dorogusk je neustále prítomných len 5 – 6 ľudí), poľské orgány demonštrujú očividnú bezradnosť pri riešení krízy. Blokovanie ukrajinsko-poľskej hranice trvá už štvrtý týždeň a jej finále je stále otvorené.

Ťažko uveriť, že takáto pre Rusko priaznivá a aktuálna situácia vznikla náhodou.

Čo chcú protestujúci?

Trvajú na obnovení zrušených povolení na medzinárodnú dopravu pre dopravné spoločnosti z Ukrajiny. Dôvodom tejto požiadavky sú údajné „priestupky“, ktorých sa dopúšťajú ukrajinskí kamionisti, ktorí využívajúc možnosť neobmedzeného vstupu na územie EÚ údajne zbierajú náklad z Poľska a prepravujú ho po celej Európe, čím berú prácu poľským dopravným spoločnostiam. Neuvádzajú sa žiadne skutočné príklady „porušovania“, dokonca ani ojedinelé prípady. Poľskí dopravcovia nesúhlasia s kompromisom.

Kto im môže pomôcť?

Uspokojenie požiadaviek protestujúcich nie je také jednoduché, pretože otázka udeľovania alebo rušenia licencií je mimo kompetencie poľskej vlády. To môžu urobiť len orgány EÚ.

Je zaujímavé, že načasovanie protestov sa, či už náhodou alebo nie, zhoduje s vládnou krízou v Poľsku a v podstate s obdobím bezvládia v krajine. Nikto z miestnych politikov teraz nedisponuje dostatočnou kombináciou osobnej autority a moci, aby mohol prevziať zodpovednosť za tvrdé vyhlásenia a tvrdé kroky. A ako vidíme, existujú sily, ktoré sa rozhodli tieto okolnosti využiť.

Kto z toho profituje?

V tejto situácii je len jedna strana, ktorá nepochybne získava bonusy. A tou je, samozrejme, Rusko. Môžeme veľa polemizovať o tom, že táto akcia dopravcov je spontánna a spôsobená ekonomickými dôvodmi, ale vidíme, že je dobre naplánovaná, koordinovaná a nie je prvou zo série proruských akcií. Väčšina účastníkov súčasných protestov, najmä Kam-Trans, Jata-Trans, BOR-TOM, GLT POLSKA, KMS LOGISTYKA a PEO-TRANS, už predtým organizovala akcie, na ktorých požadovala zrušenie protiruských sankcií.

Podľa tlačových agentúr súčasnú akciu organizuje poľský „Výbor na ochranu dopravcov a zamestnávateľov v sektore dopravy“, ktorý vznikol v septembri. Jej skutočným inšpirátorom je však šéf lublinskej pobočky proruskej poľskej strany „Konfederácia slobody a nezávislosti“ Rafał Mekler, ktorý je zároveň majiteľom logistickej spoločnosti „Rafał Mekler Transport“.

Práve táto politická sila sa stala rukojemníkom obyvateľov desiatok ukrajinských miest, ktorí zostali bez voľného prístupu k základným tovarom pod každodenným ostreľovaním zo strany Rusov. Narušenie príprav Ukrajiny na náročné zimné mesiace a očakávaný „blackout“ (dlhodobé výpadky elektrickej energie spojené so zničením kritickej infraštruktúry) je tiež výsledkom jej činnosti.

Súčasná situácia v oblasti dopravy nielenže nie je pre poľské hospodárstvo zjavne výhodná, ale poľské orgány utrpeli aj značné škody na svojej povesti. Koniec koncov, práve s ich súhlasom ruské bezpečnostné služby vydierajú celú Európsku úniu prostredníctvom hŕstky nespokojných vodičov.

Žiadna zmena na poľskej hranici s Ukrajinou?

Rada EÚ pre dopravu bude 4. decembra rokovať o otázke ukrajinských dopravcov a dozvieme sa, či EÚ ponechá v platnosti svoje rozhodnutie zrušiť licencie na obdobie rusko-ukrajinskej vojny, alebo ho upraví.

Nech už bude rozhodnutie akékoľvek, poľské orgány sú viazané platnými pravidlami EÚ a budú musieť prevziať kontrolu nad situáciou a odblokovať všetky hraničné priechody. A v tomto prípade – to nemožno považovať za porušenie slobody prejavu alebo niečieho práva na protest.

Rozhodné kroky na zastavenie chaosu a svojvôle na hraniciach by boli logickou, aj keď oneskorenou reakciou na konanie ruských bezpečnostných služieb, ktoré ohrozuje národnú bezpečnosť krajiny a celej Európy.

Zdroj: Polskie Nowiny

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com