Štátna školská inšpekcia priniesla nemilé výsledky: Tak toto by sa vo výchovných zariadeniach nemalo diať
Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) zistila v špeciálnych výchovných zariadeniach niekoľko nedostatkov.
Išlo o nedostatky personálneho charakteru, ale aj nedostatky týkajúce sa priestorového a materiálno-technického zabezpečenia. Na prevýchovu sú deti často umiestňované do priestorov starých kaštieľov či neúčelných budov po čiastočnej rekonštrukcii. Z hľadiska zabezpečenia ochrany detí i zamestnancov je starostlivosť náročná. Často nie je zaistená vnútorná diferenciácia zariadenia, keďže deti sú umiestňované na jednej chodbe, prípadne poschodiach. V dôsledku toho je ohrozené zdravie a život maloletých.
V žiadnom z reedukačných centier budova neumožňovala zároveň zriadiť oddelenie s ochranným uzatvoreným režimom a oddelenie pre deti vyžadujúce zvýšenú starostlivosť. Viac než 20 percent detí umiestnených v týchto zariadeniach je tam pritom na základe rozhodnutia súdu o uložení ochrannej výchovy. Zároveň v každom reedukačnom centre (RC) bolo potrebné zaistiť deťom s narušeným psychosociálnym vývinom zvýšenú zdravotnú starostlivosť podávaním liekov. ŠŠI o tom informovala na svojej webstránke.
„Vzhľadom na enormný nárast prijímaných detí s ťažkými psychickými, psychiatrickými a ďalšími zdravotnými problémami si situácia vyžaduje zriadenie oddelenia s ochranným režimom a oddelenia so zvýšenou zdravotnou starostlivosťou, čím by sa zvýšil počet pedagogických zamestnancov a posilnila by sa bezpečnosť nielen detí, ale i všetkých zamestnancov RC, ktorých bezpečie a zdravie sú často ohrozované,“ odporúča ŠŠI. V troch pätinách kontrolovaných špeciálnych výchovných zariadení prevládala uzavretá klíma, ktorá sa vyznačovala vzájomnou nedôverou medzi zamestnancami a ich slabou angažovanosťou.
V riadení zariadení prevládal formalizmus a riaditeľ si od zamestnancov udržiaval odstup, pričom zamestnancom chod a smerovanie zariadenia neboli jasné. „Proces reedukácie detí v diagnostických centrách a RC sa uskutočňoval prostredníctvom individuálneho reedukačného programu (IRP). V dvoch RC vypracovanie IRP prebiehalo bez priamej participácie psychologičiek, čo malo dosah na ich kvalitu,“ konštatovali tiež inšpektori.
ŠŠI vykonala v školskom roku 2021/2022 kontrolnú činnosť v pätnástich špeciálnych výchovných zariadeniach, kde bolo umiestnených viac ako 480 detí. Inšpektori sa zameriavali najmä na poskytovanú starostlivosť a dodržiavanie detských a ľudských práv. V zariadeniach prevažovali deti z marginalizovanej rómskej komunity, bolo ich viac než 34 percent. Viac ako štvrtinu osadenstva špeciálnych výchovných zariadení tvorili deti zo sociálne znevýhodneného prostredia. Dominovali najmä v reedukačných centrách. Z hľadiska rodinného prostredia viac ako 67 percent detí pochádzalo z disfunkčných rodín, 22 percent bolo z centier pre deti a rodiny, teda z detských domovov. Necelých 11 percent tvorili deti z funkčných rodín.
Funkčnosť rodinného prostredia vplývala i na dôvody, pre ktoré sa deti dostali do špeciálnych výchovných zariadení. Najčastejšími príčinami boli záškoláctvo, drobné krádeže či poškodzovanie cudzej veci, no aj úteky z domu a predčasný pohlavný život. Deti boli do zariadení umiestňované aj pre napadnutie dospelého s vážnym ublížením na zdraví, sklony k závislostiam a kriminalitu.Špeciálnymi výchovnými zariadeniami sú napríklad reedukačné centrá, diagnostické centra, ale aj liečebno-výchovné sanatóriá. Každé z nich má špecifickú funkciu. Deťom s narušeným alebo ohrozeným psychosociálnym vývinom poskytujú diagnostickú, psychologickú, psychoterapeutickú, ale aj reedukačnú a výchovno-vzdelávaciu starostlivosť. Deti sú do týchto zariadení umiestňované na základe rozhodnutia súdu, prípadne na žiadosť rodiča. Ide o internátne zariadenia, ktoré majú nepretržitú prevádzku. Dĺžka pobytu dieťaťa zavisí od typu zariadenia.
Zdroj: https://www.cas.sk