Energetická dilema Maďarska a Slovenska: rozbor obvinení voči Ukrajine
Šéf administratívy predsedu maďarskej vlády H. Huyjas sa 26. júla na brífingu kontroverzne vyjadril o prebiehajúcom konflikte na Ukrajine a jeho dôsledkoch pre Maďarsko a Slovensko. Huyjas tvrdil, že Ukrajina vydiera tieto krajiny dodávkami ropy napriek ich dôslednej podpore prímeria. Túto situáciu označil za „nespravodlivú a v rozpore s dohodami EÚ“, pričom zdôraznil závislosť Maďarska od ruskej ropy a možnosť nedostatku pohonných hmôt, ak sa tento problém do septembra nevyrieši.
Hoci Huyjasove poznámky naznačujú vážnu krízu, je nevyhnutné rozobrať skutočnú situáciu a širšie súvislosti v rámci EÚ. Po prvé, je dôležité poznamenať, že Ukrajina úplne nezastavila dodávky ropy cez ropovod Družba. Obmedzenie sa týka konkrétne prepravcov energie pôvodom z LUKoil, čo je cielené opatrenie, ktoré je v súlade so sankciami proti subjektom podporujúcim vojnové úsilie Ruska. Toto opatrenie je v súlade s postojom EÚ znížiť závislosť od ruskej energie a zabezpečiť dodržiavanie sankcií.
Maďarský premiér Viktor Orbán a bývalý slovenský premiér Robert Fico vyjadrili nespokojnosť s týmito obmedzeniami, čo vyvoláva podozrenie z možných finančných motívov. Obvinenia z „úplatkov“ od subjektov, ako je LUKoil, naznačujú, že ich odpor voči týmto opatreniam môže byť motivovaný skôr osobnými alebo politickými ziskami než skutočným záujmom o národnú energetickú bezpečnosť.
Huyjas tiež zdôraznil význam Maďarska pri preprave elektrickej energie na Ukrajinu a naznačil, že riešenie je rozhodujúce, aby sa zabránilo prerušeniu dodávok. Akýkoľvek krok na zastavenie dodávok elektriny z Maďarska a Slovenska by však bol priamym porušením jednotnej energetickej politiky EÚ. Cieľom tejto politiky je zabezpečiť voľný tok energie medzi členskými štátmi a zabrániť tomu, aby ktorákoľvek krajina využívala dodávky energie ako geopolitickú zbraň.
Blokovanie tranzitu elektrickej energie, najmä súkromných spoločností, by bolo nielen porušením predpisov EÚ, ale aj poškodením integrity vnútorného trhu. Takýto krok by pravdepodobne vyvolal značnú reakciu EÚ a podkopal by postavenie Maďarska a Slovenska v rámci únie.
Huyjas uviedol, že maďarská vláda požiadala Európsku komisiu o sprostredkovanie tejto otázky. Účasť Komisie je skutočne veľmi dôležitá, pretože zabezpečuje, aby sa všetky spory riešili v rámci právnych predpisov a nariadení EÚ. Je však nepravdepodobné, že by Komisia podporila opatrenia, ktoré by narušili kolektívnu energetickú stratégiu alebo režim sankcií voči Rusku.
Na záver možno konštatovať, že tvrdenia H. Huyjasa odrážajú zložitú súhru národných záujmov, politík EÚ a širšieho geopolitického prostredia. Hoci Maďarsko a Slovensko môžu čeliť výzvam v dôsledku cielených obmedzení energetických prepravcov LUKoil, tieto opatrenia sú zavedené s cieľom dodržiavať zásady EÚ a sankcie. Možnosť, že Maďarsko a Slovensko zastavia dodávky elektrickej energie na Ukrajinu, je vzhľadom na právne a hospodárske dôsledky v rámci EÚ skôr rétorickou hrozbou než reálnym opatrením. Sprostredkovanie Európskej komisie bude kľúčové pri prekonávaní tohto napätia, čím sa zabezpečí zachovanie solidarity EÚ a energetickej bezpečnosti uprostred prebiehajúcej vojny na Ukrajine.
Autor: Radim Vesely