Týždeň pred prezidentskými voľbami: Prečo máme neviditeľnú kampaň?!
Ani poriadne nevieme, že budú! Prezidentské voľby, ktoré sa konajú už budúci týždeň, sú akosi na okraji pozornosti zo všetkých stránok. Málo bilbordov, slabá prezentácia na sociálnych sieťach či neúčasť na televíznych debatách robia z tejto kampane najnudnejšiu a takpovediac „najneviditeľnejšiu“ v novodobej slovenskej histórii.
Prieskumy už dlhodobo favorizujú dvoch kandidátov a odborníci vysvetľujú, komu toto ticho pred búrkou najviac nahráva do karát. V tieni prebiehajúcich káuz, v tichu, bez hádok a väčšej pozornosti. Tak by sa dala charakterizovať vrcholiaca prezidentská kampaň.
Hoci si hlavu štátu budeme voliť už o týždeň, k stretu dvoch hlavných kandidátov Petra Pellegriniho a Ivana Korčoka zatiaľ neprišlo. Aj v prieskumoch sú zatiaľ medzi nimi pred prvým kolom len minimálne rozdiely. Agentúra FOCUS pre TV Markíza namerala Petrovi Pellegrinimu 34,4 %. Oproti februárovému prieskumu mierne klesol.
Na druhom mieste ostáva Ivan Korčok s podporou 33,1 %. Preferencie klesli aj jemu. Trojicu uzatvára Štefan Harabin s 12,7 % hlasov. „Tie čísla sú stále veľmi podobné ako vo februári. Rozdelenia sú dané. Uvidíme, či s tým niečo spraví ešte televízna debata,“ hovorí šéf agentúry Martin Slosiarik. Naopak, agentúra Median pre RTVS pred prvým kolom favorizuje Korčoka pred Pellegrinim, druhé kolo však v oboch agentúrach vyšlo v prospech predsedu parlamentu.
Málo ochotných voliť
Účasť vo voľbách je problém, s ktorým Slovensko pravidelne zápasí. Ani teraz odhady neukazujú nejaké horibilné čísla. „V našich prieskumoch deklaruje asi 50 % oprávnených voličov, že chce ísť voliť, čiže to je aj moje očakávanie, čo sa týka účasti. O niečo nižšiu mieru ochoty ísť voliť vykazujú mladšie ročníky, teda ľudia do 34 rokov, potom to stúpa. Ale je to iné ako pri parlamentných voľbách, kde volia vo veľkej miere ľudia nad 55 rokov. Tu je to skôr kategória od 34 do 55 rokov,“ vysvetľuje Slosiarik.
Čo bude dôležité?
Prvé kolo môžu ešte podľa odborníkov ovplyvniť nejaké prípadné kauzy alebo televízne debaty, aj keď kandidáti na druhé kolo sú vraj jasní. „Dôležité bude to, kto vyhrá prvé kolo a o koľko percent. Ukáže to, ako sú mobilizované tábory, a výsledky prvého kola budú ovplyvňovať stratégiu kandidátov pred druhým kolom. Dôležité bude, ako sa zachovajú voliči Štefana Harabina, lebo to je zaujímavý balík. Keby tento balík vypadol, tak by bol súboj naozaj vyrovnaný. Takže Peter Pellegrini sa ich bude snažiť získať,“ tvrdí Slosiarik s tým, že pre Ivana Korčoka bude dôležitá disciplína voličov PS, SaS a Demokratov a aj to, ako sa zachovajú priaznivci Igora Matoviča či Jána Kubiša.
Ľudí to nezaujíma
Zuzana Kusá, sociologička
U nás je problém, že prezidentské voľby a eurovoľby patria k tým, ktoré Slovákov až tak nezaujímajú. Považujú ich za odťažité od svojho každodenného života. Preto môže byť kameňom úrazu účasť. Voliči sú dosť vyhranení a je otázkou, či sa v rodinách podarí presvedčiť ich členov, aby išli vôbec k voľbám. To podľa mňa zaberie viac ako kampaň.
Tichá kampaň
Simona Bubánová, marketérka
Táto kampaň ma prekvapila, že je tichá. Tých zopár bilbordov v súhre so sociálnymi sieťami je strašne málo viditeľných, atmosféra je slabá. Je to stratégia Petra Pellegriniho. Ja by som sa tiež v prípade tohto kandidáta, ktorý je známy a obľúbený, snažila utlmiť možnosť ostatných postaviť sa vedľa mňa. Keď ten hlavný kandidát nemá záujem vystupovať v televíznych reláciách, televízie by mohli použiť inštitút prázdnej stoličky, ale pre médiá a voliča je to neatraktívne.
Financie, nuda a bezobsažnosť
Radoslav Štefančík, politológ
Dôvodom takmer nulovej kampane môžu byť aj financie. Za posledné roky sme tu mali infláciu a hranica zostala na 500-tisíc eur, ale za mediálny priestor sa platia oveľa väčšie peniaze. Druhým dôvodom je to, že Peter Pellegrini sa vyhýba televíznym diskusiám, zrejme si to nechce pokaziť a obáva sa, že keď pôjde do duelu s Ivanom Korčokom, tak tým pomôže súperovi. Ivanovi Korčokovi škodí aj to, že už nie je v politike, nie je tak na očiach ako jeho protikandidát. Nabudiť voličov môže ešte nejaká náhla emócia, ale v kontexte nudnej, bezobsažnej kampane ich nestrhne zrejme ani žiadna televízna debata. Kauzy, ktoré vyplávali na povrch, ako RTVS, SIS či netransparentné financovanie prezidentskej kampane voličov Petra Pellegriniho neodradia. Ich nikdy nezaujímala nejaká transparentnosť, či sa „šuchne“ nejaké euro sem alebo tam, to nemá žiaden vplyv na voličské správanie.
Zdroj: https://www.cas.sk