Ivan Korčok: Nebudem sa snažiť povaliť vládu (rozhovor)
Prezidentského kandidáta Ivana Korčoka sme sa pýtali, ako by využíval kompetencie, ktoré ústava dáva prezidentovi. Ide o menovanie a odvolanie vlády a sudcov, zahraničnú politiku či funkciu vrchného veliteľa ozbrojených síl. Pozvali sme aj Petra Pellegriniho, no odmietol prísť.
Petra Pellegriniho sme pozývali na diskusiu dvoch hlavných prezidentských kandidátov, ale pozvanie odmietol. Čo hovoríte na to, že tu nie je váš protikandidát?
Vnímam to ako jeho odkaz voličom. Myslím, že si zaslúžia to, aby ho videli v súťaži kandidátov a aby každý kandidát povedal to, čo chce ponúknuť. Zjavne ak o to záujem nie je, tak asi je snaha upriamiť pozornosť na to, čo urobil kandidát Peter Pellegrini doteraz. Zrejme to je jeho ponuka. Ja sa snažím o iný prístup, preto som tu a veľmi pekne vám ďakujem za pozvanie.
O Pellegrinim hovoríte častejšie ako možno on sám. Vo vašich volebných predvolebných videách sa objavujú útržky jeho predvolebných videí. Nezvyšujete mu publicitu tým, že po ňom často strieľate?
Nestrieľam po ňom. Konfrontujem ho s jeho krokmi a s tým, ako sa postavil ako predseda Národnej rady k trestnému zákonu, keď bol jednou z tvárí toho, akým spôsobom vláda pretlačila tento zákon. Vidíte, kde sa to celé končí?
Je to predovšetkým upriamenie pozornosti na skutky a na to, že budúci prezident Slovenskej republiky má mať slovo, ktoré má nejakú váhu. Slovo prezidentského kandidáta, ktorý tu nie je, má veľmi malú váhu. Koncentrácia je skôr na to, čo robíme a to nie je oddeliteľné od osoby samotnej.
To podstatné posolstvo je, že ľudia rozhodnú o tom, aký bude kandidát a aký bude prezident. Či bude podľa ústavy nezávislý, či bude konať podľa presvedčenia a bez príkazu. Treba si spojiť skutky, za ktorými stojí favorit prezidentských volieb, predseda Národnej rady. Myslím, že občania majú možnosť majú rozhodnúť sa.
Čo vám napovedá, že Pellegrini nebude nezávislým a nestraníckym prezidentom?
Nechcem sa zaoberať Petrom Pellegrinim. Nech zostane v popredí to, čo reprezentujem. On tu nie je. Výpoveď je v tejto prázdnej stoličke. Pokojne by som mohol zopakovať to, čo povedali viacerí na tému prázdnej stoličky – prázdna stolička, prázdny kandidát.
Kto bol doteraz najlepší prezident SR? Váš protikandidát Ján Kubiš mi odpovedal, že práve Ivan Gašparovič.
Nepovažujem za vhodné, aby som ako kandidát nálepkoval alebo hodnotil predchádzajúcich kandidátov. Je tam inšpirácia od viacerých, ale nebudem hodnotiť individuálne žiadneho z nich.
Kampaň
Ak sa v kampani nič nezmení, tak Peter Pellegrini zrejme vyhrá. To ukazujú prieskumy aj dáta. Ako ovplyvníte dynamiku kampane? Chystáte niečo, alebo sa už nič nezmení?
Nevnímam žiadnu dynamiku v tom, že hlavnou ponukou favorita volieb je pokoj. Slovenská republika dnes potrebuje síce kľud, ale vládna koalícia, ktorú reprezentuje Peter Pellegrini, robí opak. Slovensko predovšetkým potrebuje pridať.
Moje hlavné mobilizačné heslo je, či prezident môže pomôcť najdôležitejšej téme Slovenska – a to nie je zavrieť ústa Slovenskej televízii. Témou nie je zarezanie do systému spravodlivosti, nie takýmto spôsobom nominovať šéfa SIS.
Najväčšou výzvou Slovenska pre všetkých občanov, bez ohľadu na to, či sú z koalície, opozície alebo menšiny, je úpadok a stagnácia Slovenska. Slovensko ide dolu vodou.
Potrebujeme si povedať pravdu, potrebujeme sa ako spoločnosť dať dokopy a musíme začať dobiehať ostatné štáty.
Smer zvykne na konci kampaní vyťahovať špinu. Andreja Kisku obviňovali, že je scientológ, videli sme video Kisku, ako tancuje s migrantmi, naposledy deepfake o zdražovaní piva. Majú na vás čo vytiahnuť?
Oni to už robia a túto špinu už vyťahujú. Je úplne evidentné, že vedú neférovú kampaň. Dal som podnet na príslušné orgány, pretože moja osoba je osočovaná v novinách, ktoré sú v státisícových nákladoch. Kampaň je neférová, pretože vidíte, čo sa deje na transparentných účtoch. Slovensko je posiate billboardami, ale žiadne nie sú vyfakturované.
Ale dajme to nabok, chcem povedať, že toto ma nijakým spôsobom nedemotivuje. Som veľmi vďačný občanom, všetkým tým, ktorí nám pomáhajú, a veria že niečo robíme dobre.
Voliči ostatných kandidátov signalizujú v prieskumoch, že v druhom kole podporia Petra Pellegriniho. To je časť voličov Igora Matoviča, aj časť voličov Štefana Harabina a ostatných. Akým spôsobom dokážete osloviť práve týchto voličov?
Budem sa uchádzať naozaj o hlasy všetkých voličov, aj tých, ktorí sú za stranami, ktoré mi vyjadrili podporu, či už KDH, PS, SAS, Demokrati a ďalší.
Je veľa voličov Hlasu, ktorí povedia, že nechceli, aby bol takýmto spôsobom zmenený Trestný zákon. Odo mňa nebudete vidieť v posledných 48 hodinách nejaký prázdny sľub, ktorý dám občanom Slovenskej republiky. Najväčšou atómovkou je súčasný stav Slovenskej republiky a ja cítim od občanov, že si to uvedomujú.
Boli ste štátny tajomník vo vláde Smeru. Myslíte, že v rámci špiny, ktorú by na vás ešte mohli vyliať, by na vás mohli vytiahnuť niečo spojené s kauzou Evička?
Toto už je rozobraté na šróby dostatočne. Táto kauza je pitoreskná tým, že to bola kauza za ministra zahraničných vecí, ktorý bol z ich koalície.
Vy ste ju do nejakej miery zastupovali, boli ste štátny tajomník, nie?
Pletieme dve veci. Zopakujem, o čom to bolo, ale vráťme sa k podstate. Je možné, že sa budú fabulovať veci v poslednú chvíľu. Viem si predstaviť, že to môže byť veľmi zákerné v tom, že sa niečo vyrobí tesne pred moratóriom tak, aby sa nedalo reagovať. Dnes je asi taký svet, my sa s tým vysporiadame.
Boli o mne vytiahnuté úplne bludy, či už o americkom pase, o ŠTB a iné hlúposti. Vidíte, akým spôsobom to zakapalo? Každý príčetný človek vie, že to nie je pravda. Nie som nepopísaný list, 30 rokov som slúžil Slovenskej republike, slúžil som počas vlád, ktoré som nevolil, ale aj ktoré som volil.
Plne sa podpisujem pod to, čo som za 30 rokov urobil a moja vizitka je celkom zrejmá. Viedol som rokovania o vstupe do NATO, bol som pri vstupe do Európskej únie, bol som pri úspešnom predsedníctve, ktoré má takýto problém so sebou.
Bol som ministrom zahraničných vecí, ktorý ukázal, že keď bolo treba prevziať politickú zodpovednosť, tak som si nevybral bavorák a nebol som prilepený na stoličku. Na toto sa zabúda, že keď bolo treba ukázať, či zostaneš v úrade alebo odídeš, tak som odišiel. Nech ma ľudia posudzujú podľa toho, kto som.
Kompetencie prezidenta
Akým spôsobom budete využívať svoju menovaciu kompetenciu? Prezident môže brzdiť nominácie na ministrov. Budete hovoriť s Robertom Ficom, keď niekoho nebudete chcieť vymenovať?
Budem tieto princípy uplatňovať voči všetkým vládam. Dnes tu je vláda, ktorú kritizujem kvôli mnohým veciam, ale prezident musí uplatňovať tieto veci plošne, bez ohľadu na to, aká to je vláda. Pre mňa je podstatná ústava, pre menovacích kompetenciách majú aj ústavní právnici odlišné názory.
Budem rešpektovať výsledky volieb, budem rešpektovať ústavnú kompetenciu predsedu vlády navrhovať jednotlivých členov vlády, ale rovnako je rovnováha v tom, že nikto sa nestane členom vlády bez prezidenta. Budem posudzovať jednotlivé nominácie tak, či zodpovedajú tomu, pod čo sa môžem podpísať.
Menovania budú na vašom posúdení. Čo je to kritérium, ktoré by bolo ohrozením vážnosti danej funkcie?
Nemôžme miešať dokopy vysokých štátnych funkcionárov alebo členov vlády. Keď príde predseda vlády, ktorý má väčšinu v parlamente a navrhne niekoho, tak budem takúto voľbu rešpektovať. To neznamená bianko šek, lebo aj na to je celkom zrejmý ústavný názor, prezident nemusí akceptovať úplne každú nomináciu, ktorú dá predseda vlády.
Prezident je teoreticky schopný vyvolať ústavnú krízu.
To odmietam.
Čo ak sa vám bude zdať, že vláda Roberta Fica prekračuje všetky hranice? Vaša kompetencia ako prezidenta by bola Roberta Fica aj odvolať. Viete si predstaviť, za akých okolností by ste zasiahli proti premiérovi, ktorý bol zvolený v demokratických voľbách?
To je hypotetická situácia. Zo mňa nedostanete odpoveď na takúto situáciu. Nie sme prezidentský systém, ale parlamentný. Rozhodujúci vzťah pre prevádzku krajiny, pre výkonnú časť alebo to, čo sa deje aj prostredníctvom legislatívy, je vzťah vlády a parlamentu.
Prezident má jasne definovanú úlohu z ústavy. Nebudem prezidentom, ktorý sa bude snažiť z princípu povaľovať vládu a vôbec nestáť nad vládou, ale budem prezident, ktorý je aktívny, ktorý bude slúžiť ľuďom a nie politikom, ktorý sa bude pozerať na kompetencie tak, že keď treba vrátim legislatívu.
Prezident môže prehovoriť pred občanmi, pred Národnou radou, pred vládou Slovenskej republiky a vo vážnych krízových situáciách prehovoriť tak, aby vedeli, že krajina má nejakú stabilitu.
Správa o stave republiky. Prezidentka Čaputová to urobila raz za celé svoje funkčné obdobia, Michal Kováč tým položil Mečiarovu vládu. Ako by ste pristúpili k tejto kompetencii? Boli by ste aktívnejší ako prezidenti doteraz? Zasahovali by ste do bežnej parlamentnej politiky takýmto spôsobom?
V ústave sú jasne napísané kompetencie. Prezident môže požiadať o vystúpenie v Národnej rade. Pravdepodobne by som to robil pravidelne. Myslím, že bola dobrá tradícia, ktorá bola zavedená za prezidenta Kisku, pravidelná správa o stave republiky raz do roka.
Je dobré, ak občania počujú niekoho, kto nie je súčasťou toho parlamentno-opozičného konfliktu, aby vystúpil pred občanmi a povedal, kam krajina smeruje, či sa vychyľuje, či napredujeme alebo stagnujeme. Prečo nám odchádzajú mladí ľudia? O tomto si myslím, má plné právo hovoriť prezident Slovenskej republiky, dokonca povinnosť, lebo všetkým nám na konci dňa musí záležať na tom, ako to na Slovensku vyzerá.
Takže nie prezident, ktorý zasahuje do činnosti výkonných orgánov, ale rovnováha je v tom, že ani vláda nemôže urobiť niektoré veci bez súčinnosti s prezidentom. Tu je nakreslený obraz, bohužiaľ aj dnešnou vládou, ako keby bol celý život v krajine vyriešený voľbami.
To nie je pravda, lebo vidíte, že keď potrebuje premiér niekoho menovať, musí ísť za hlavou štátu. Nie preto, že by sa to patrilo, ale že to chce ústava Slovenskej republiky. Z tohto pohľadu to je napísané dobre, chcel by som naplno využiť kompetencie, ktoré prezident má.
Ako často by mal prezident vystupovať a parlamente? Pri každej jednej horúcej otázke, ako teraz RTVS, minulý mesiac trestný zákon a medzitým SIS?
To závisí od vlády, aby sa spravovala krajinu zodpovedne, ale stále sa ma snažíte dostať do polohy, že koľkokrát. Neviem.
Chcem, aby ste povedali, ako si predstavujete výkon svojej funkcie.
Keď budem cítiť, že sa uberá vývoj v krajine celkovo alebo v kľúčovej oblasti, ako je to teraz pri spravodlivosti, tak vystúpim v Národnej rade. Eventuálne môžem hovoriť s vládou a som pripravený spolupracovať.
To nie je tak, ako sa snažia mnohí nahovoriť, že keď príde Korčok, tak bude konflikt. Budem spolupracovať s akoukoľvek vládou, pretože to, čo na Slovensku potrebujeme, je ukončiť neustály konflikt. Je tu skoro vojna inštitúcií, keď to preženiem. Normálnym spôsobom sa medzi inštitúciami nekomunikuje. To bude dokedy?
Dokázali by ste komunikovať s Robertom Ficom? Robert Fico z roku 2018 je úplne iný ako Fico v roku 2024.
Neviem, ale moje základné nastavenie je, že chcem uspieť vo voľbách. Chcem dostať mandát od občanov Slovenskej republiky. Mandát je silný, menej silné sú kompetencie zodpovedajúce mandátu, ale na otázku, či by som si vedel predstaviť spoluprácu, musím povedať celkom jednoznačne áno.
Neviem si predstaviť, že by sme si povedali, napriek tomu, že sa diametrálne líšime v niektorých otázkach, kašlať na občanov, my budeme teraz viesť z princípu vojnu.
Koho by ste vyznamenali v rámci svojej kompetencie udeľovať štátne vyznamenania?
Myslíte konkrétnu osobu?
Aký typ ľudí?
Takých, ktorí so sebou nesú významné posolstvo svojho vlastného životného príbehu a to, čo chceme do spoločnosti povedať. Viem si predstaviť rôzne významné osobnosti, či z umenia, športu, ale ešte viac som rozmýšľal nad tým, ako uchopiť niečo také, že my máme v spoločnosti bezmenné množstvá hrdinov, ktorí slúžia vlasti. Všetkých vyznamenať možné nie je? Je tu obrovské množstvo ľudí, ktorí by si takéto vyznamenanie zaslúžili, ale to vyznamenanie je individuálne.
To myslíte ako?
Jednou z mojich tém je obnova vlastenectva, služby vlasti. Tridsať rokov som slúžil vlasti, ale vlasti slúžia zdravotné sestry, policajti vlasti a ľudia v uniformách. Mnohí ľudia, ktorí sa zaslúžili o túto krajinu a nevieme ich všetkých vyznamenať.
Hľadal by som asi typológiu aj v tomto smere, že ako vyslať do spoločnosti vďaku tým, ktorí túto krajinu budujú, na ktorých bedrách doslova krajina stojí a pritom sú to bezmenní ľudia, akoby bez zmeny pre zvyšok spoločnosti, ale sú to ozajstní hrdinovia, ktorí si takéto vyznamenanie zaslúžia.
Využívali by ste kompetenciu udeľovať amnestie alebo milosti?
Nevidím motiváciu na amnestiu na určitý typ trestných činov. Skôr by to bola individuálna milosť, veľmi dôsledne zvažovaná z pohľadu sociálnej a rodinnej situácie. Milosti určite nevylučujem.
Amnestiou sa dá vyriešiť aj to, čo vláda označuje za problém, že máme plno vo väzniciach. Teoreticky by to prezident vedel elegantne vyriešiť bez toho, aby sa menil trestný zákon.
Bolo by absurdné, aby sme preplnené väznice riešili takouto vážnou kompetenciou prezidenta Slovenskej republiky.
Prezident je hlavným veliteľom ozbrojených síl. Ak by vypukla vojna, kto reálne rozhodne, čo bude robiť armáda? Vláda alebo prezident?
Kompetencie sú v tomto úplne jasné. Vyhlásenie vojnového stavu je vec Národnej rady a prezident to vykoná. Iný postup je pri mobilizácii. Nechcem sa teraz pomýliť, ale mám pocit, že to je na návrh vlády. Funkcia vrchného veliteľa ozbrojených síl spočíva v krízových situáciách, ale v mierových časoch je efektívne velenie ozbrojených síl prenesené na náčelníka Generálneho štábu, ktorého menuje prezident ako vrchný veliteľ ozbrojených síl.
V prípade, že nebudeme mať mierový stav a mali by sme proruskú vládu, boli by ste schopní nejakým spôsobom prevziať moc pod seba? Je to vôbec možné, aby do toho prezident zasahoval?
Ústava odlišuje vojnový stav. Tam sa postupuje úplne iným spôsobom, ale chcem túto príležitosť využiť, aby sme nefabulovali a nevytvárali túto situáciu. Keby nastali najdramatickejšie okamihy, tak úloha velí každému jednému politikovi tejto krajiny sa zomknúť.
Ústava hovorí jasne, čo v takejto krajnej situácii a kto má robiť. Vtedy nastupujú naše poistky, ktoré máme z aliancie. Keď už tu hovoríme teoreticky o nejakom ohrození, tak sme súčasťou NATO, máme vládu, vo vláde je minister obrany a náčelník Generálneho štábu.
To nebude tak, že prezident sa prezlečie do maskáčov a dá nabok náčelníka Generálneho štábu, lebo to sú profesionáli. Tí ľudia vedia, čo majú robiť. Sú na to školení, majú prax v týchto veciach a vedia, čo majú robiť aj pod alianciou. Nikto sa nemusí obávať toho, že by som išiel veliť efektívne do zákopov.
Ak by nenapadli nás, ale napadnú Estónsko, Lotyšsku alebo Litvu a Robert Fico povie, Slovensko nepôjde do vojny kvôli Lotyšsku, Litve a Estónsku tak aká bude vaša pozícia?
Chcem občanom povedať, že priame rozhodnutie o tom, kde a za akých podmienok budú nasadení vojaci SR, nepríjme nikdy v žiadnej situácii nikto iný, iba Národná rada. Na tomto sa nič nezmení.
Zahraničná politika
Čo ak nebudete v zhode s vládou v otázkach zahraničnej politiky? To už celkom zjavne nie ste teraz. Má prezident alebo vláda určovať zahraničnú politiku Slovenska?
Prezident má v popise práce v prvom článku, že zastupuje krajinu navonok podľa svojho presvedčenia. Budem to podľa svojho presvedčenia robiť tak, ako sa uchádzam o voličské hlasy, lebo ľudia ma poznajú, vedia, čo som tridsať rokov robil, poznajú môj názor, kam má Slovensko patriť, kto sú naši spojenci a že netreba rozbíjať susedské vzťahy, že netreba rozbíjať V4.
V praxi vidíme stretnutie predstaviteľa vlády pána Blanára s ruským ministrom zahraničných vecí, ktorý je na sankčnom zozname Európskej únie. S týmto by ste čo dokázali urobiť ako prezident?
Takýmto nezodpovedným krokom sa podkladať vláde, ktorá nás považuje za nepriateľský štát, tak s tým prezident neurobí nič. Prezident môže reprezentovať do sveta to, čo si myslí, že je dobré pre Slovensko. Toto pre Slovensko dobré nie je, lebo nás to izoluje.
Nie je to dobré preto, lebo to má obrovské dôsledky na naše vzťahy s najbližšou krajinou. My sa strácame z diplomatickej šachovnice. Nikto nás nepočúva, vyzeráme čudne a prestávajú nám rozumieť. Ako chceme takto obhájiť záujem Slovenskej republiky?
Aj na vás vytiahli fotku so Sergejom Lavrovom z roku 2021 pred vojnou, keď ešte nebol na sankčnom zozname Európskej únie. Nehanbite sa za tú fotku?
Nehanbím. Len dodám pre všetkých tých, ktorí tú fotku vytiahli, že na tom stretnutí ma Sergej Lavrov pozval do Moskvy na návštevu a bol aj termín návštevy – 12. apríl. To všetko sa samozrejme zrušilo tak, ako Ruská federácia zničila vzťahy so Slovenskom, s Európou a s civilizovaným svetom.
Celý západný svet urobil chybu, keď sme si mysleli, že Krym bude nejakým spôsobom Ruskej federácii stačiť. To bol jednoducho omyl celého západu.
To sme mohli pochopiť už v roku 2014.
Odvtedy sa celý západ pomýlil, pretože to nebol Ivan Korčok, kto sa stretával so Sergejom Lavrovom, ale to boli pravidelné stretnutia západoeurópskych štátov. Je to veľmi chabý pokus porovnávať neporovnateľné.
Čo ste povedali Sergejovi Lavrovovi?
Že je absolútne neprijateľné to, čo urobili s Krymom. Že je absolútne neprijateľné, že hrozia celej európskej bezpečnostnej architektúre. Čo sme počuli od pána ministra zahraničných vecí? Tuším až taký blud, že Ruská federácia nikdy neublížila Slovenskej republike. To je absolútna nehoráznosť. Chápte zásadný rozdiel v tom, že keď sa dvaja stretnú, majú dvaja fotku a pritom posolstvá sú úplne odlišné?
Maďarskí voliči
Mal som rozhovor so šéfom maďarskej strany Aliancia a kandidátom na prezidenta, Krisztiánom Forróm. Povedal, že slovenskí Maďari vás podľa neho nepodporujú a budete to mať ťažké, aby ste ich oslovili. Vyčítajú vám postoj k vláde Viktora Orbána, ale aj konflikt s maďarskou vládou, pamiatky a dvojité občianstvo. Trúfate si ich presvedčiť napriek tomu, že podľa dát slovenskí občania maďarskej národnosti majú tendenciu skôr podporiť Petra Pellegriniho?
Predovšetkým budem hovoriť to, čo som hovoril našim maďarským spoluobčanom, či už to bolo v Komárne, v Leviciach, v Nových Zámkoch a v Dunajskej strede. To, že ich považujem za lojálnych občanov a spoluobčanov a mám voči nim plný rešpekt.
Je úplne prirodzené, že im záleží na tom, aký je ich materinský jazyk, že si uchovávajú svoju kultúru aj tradíciu. Toto je absolútne jasné a nemajú mať z tohto dôvodu obavy, pretože v mojom vnútri je nepoznaný pocit, aby som odlišoval to, že či je tvoj materinský jazyk maďarčina. Takto ma poznajú všetci Maďari, ktorí vedia, že som nikdy nebol proti nim, keď som sa ohradil voči vláde Viktora Orbána.
Prezidentské voľby v USA
Čo čaká Slovensko a Európu, ak by americké voľby vyhral Donald Trump?
Americké voľby sú pre amerických občanov, oni sa rozhodnú. Máme skúsenosť s prezidentom Trumpom, s jeho štýlom. Jeho tvrdý jazyk a búchanie po stole, že si Európania musia plniť svoje záväzky, je na konci dňa dobré. Vidíte, aký je svet. Len si želám, aby keď kohokoľvek Amerika zvolí za svojho prezidenta, aby aj Američania pochopili, že svet sa tak mení, tlak ostatných mocností je tak veľký, že toto zvládneme, len keď bude druhá strana Atlantiku a Európa držať pohromade.
V opačnom prípade nás rozoberú a pravidlá, či už v obchode alebo v medzinárodnom práve, bude určovať niekto iný. Čiže transatlantická väzba by mala zostať a je v záujme, koniec koncov, Američanov samotných.
Izraelsko-palestínsky konflikt
Do akej miery sa má prezident vyjadrovať ku konfliktom, ako konflikt v Gaze alebo inde, kde sa porušujú ľudské práva? Je to na individuálnom posúdení prezidenta? Mali sme prezidentov, ktorým zahraničná politika nehovorila vôbec nič. Ako by ste sa vyjadrovali?
To, čo sa v Gaze už odohráva je ľudská tragédia. Tragédia civilných obetí a až taká, že je neudržateľné, aby legitímna vojenská operácia proti teroristom z Hamasu, ktorú robí vláda Benjamina Netanjahu, pokračovala takýmto spôsobom. Už to je dávno za červenou čiarou.
Slovenská republika má dobré vzťahy s Izraelom. Mohli by byť týmto spôsobom narušené a oslabené?
Úloha slovenského prezidenta v tomto aj v mnohom inom je mať názor, lebo o prezidentský úrad sa uchádzajú mnohí a dokonca aj najväčší favorit bez názoru. Ak by občania Slovenskej republiky zvolili Ivana Korčoka, tak nebudem uhýbať ani v takto citlivých otázkach, keď je evidentné, že je veľa prívržencov Palestíncov, ktorí trpia.
Minister zahraničných vecí, ktorí cestoval do Ramalláhu, bol Ivan Korčok a stretol som sa s vedením palestínskej administratívy. Toto len pripomínam. Občania budú poznať môj názor aj v kritických situáciách. Takto ma kúpia, takto ma možno pošlú alebo nepošlú do prezidentského úradu. Budem prezident s názorom.
Druhá vec, sledujem túto diskusiu. Jeden tábor, druhý tábor, pro-izraelský a pro-palestínsky, ale aj toto je príkladom toho, ako sú na Slovensku bičované vášne a ako rýchle vylezieme na barikády. Toto je konflikt, ktorý keď poviete, že Izrael odpovedá na siedmy október, tak to je pravda.
Ale tu je nejaká história, je legitímne povedať, kedy vznikol štát Izrael a že na druhý deň bol napadnutý. Je legitímne povedať to, že okupované územia sú v rozpore s medzinárodným právom. Je legitímne povedať aj to, že tak ako tu stojíme, tak teroristické hnutie Hamas nezmenilo nič na jednej veci – zničiť štát Izrael. Hovorím, že tragédia v Gaze je neudržateľný spôsob vedenia vojenskej operácie a prosím vás, zídime aj na Slovensku dole z barikád.
Zdroj: https://www.aktuality.sk