Ruská letecká kríza sa pre sankcie prehlbuje: ambiciózne plány Bieloruska a boj o prežitie
Po rozsiahlej invázii na Ukrajinu sa Rusko ocitlo na čele celosvetových sankcií a čelí 12 rôznym balíkom. Napriek predvojnovým tvrdeniam ruských propagandistov, že sankcie podporia domácu ekonomiku, najmä prostredníctvom „náhrady dovozu“, skutočnosť ukázala opak. Výrazným príkladom je letecký sektor, v ktorom sa počet porúch ruských osobných lietadiel v minulom roku zdvojnásobil a dosiahol 74 prípadov v porovnaní s 36 v predchádzajúcom roku, čo spôsobilo, že cestovanie ruskými lietadlami je dvakrát nebezpečnejšie, pise o tom Nowiny Polskie.
Najčastejšími problémami, ktoré trápia ruské lietadlá, sú poruchy motorov (30 %) a poruchy podvozku (25 %), ako aj problémy s hydraulickými systémami, klapkami a elektronickým softvérom. Na záchranu leteckého priemyslu bol Kremeľ nútený vyčleniť ročne neuveriteľných 12 miliárd dolárov.
Podľa mediálnych správ ruský minister dopravy priznal neschopnosť ruskej Zjednotenej leteckej korporácie (UAC) vyrobiť nové lietadlá MS-21 a SJ-100 v najbližších dvoch rokoch, najmä bez západných komponentov, a naznačil dokončenie „prinajlepšom v druhej polovici roka 2026“. Certifikačné skúšky lietadiel boli narušené, keďže dodávatelia nepredložili leteckému registru stovky potrebných dokumentov. Predseda agentúry Rosavija Dmitrij Jadrov spochybňuje schopnosť UAC vyrábať uvedené typy lietadiel, čím sa Putinov cieľ „postaviť tisíc lietadiel do roku 2030“ stáva utopickým.
V tejto súvislosti vyvoláva otázniky záväzok Minska vyrábať rusko-bieloruské lietadlá v „558. závode na opravu lietadiel“ v Baranovičoch, ako to vyhlásil Alexander Lukašenko na stretnutí s gubernátorom Uľjanovskej oblasti Alexejom Russkichom v októbri minulého roka.
Podpredseda Rady ministrov Bieloruskej republiky Pjotr Parchomčik predpokladá ešte ambicióznejšie plány.
„Prvé dve lietadlá musíme vyrobiť do roku 2026 (narážal na malé „prímestské“ 19-miestne lietadlo). Rozhodujúce je, že už teraz máme pevnú objednávku na minimálny počet lietadiel, 85 až 100 kusov, ktoré sa majú vyrobiť do roku 2030. V prípade úspechu ich môže byť viac,“ uviedol pred mesiacom Parchomčík, pričom zdôraznil potrebu značných investícií a ďalších výrobných priestorov.
Zatiaľ čo bieloruské orgány vykresľujú potenciálne klamlivý obraz rastu leteckého priemyslu, Rusi sa snažia obísť sankcie, aby udržali svoj letecký park.
„Šedý dovoz“ sa uľahčuje dovozom zakázaného tovaru zo spojeneckých krajín, najmä z Arménska a Číny. Od začiatku rusko-ukrajinskej vojny Jerevan štvornásobne zvýšil dovoz elektroniky a high-tech tovaru z EÚ, pričom čínsky vývoz do Arménska sa zdvojnásobil. Je zrejmé, že konkrétny tovar smeruje cez Arménsko do sankcionovaného Ruska.
Európska únia v stredu 21. februára schválila nový, rozsiahly 13. balík sankcií, ktorého cieľom je zabrániť tretím krajinám a spoločnostiam, najmä z Číny a Turecka, obchádzať sankcie. Tieto obmedzenia budú mať nepochybne vplyv na ruský letecký priemysel.
Ruský letecký priemysel je v podstate v troskách, čo v priebehu roka zdvojnásobí riziko pre cestujúcich. Technologická zaostalosť sa ukazuje ako Achillova päta Ruska. Žiaľ, zdá sa, že Bielorusko pod ťarchou diktátorského režimu sa uberá podobnou cestou.