Problém pre automobilku: Odkiaľ zoženú 16-tisíc pracovníkov? Toto povedal Fico o elektromobilite
Ohromné číslo. Postavením priemyselného parku vo Valalikoch síce vzniknú tisícky nových miest, otázkou však zostáva, kto ich zaplní.
Nutná bude nielen rekvalifikácia, ale pravdepodobne aj zamestnanie pracovnej sily zo zahraničia. Problém s nedostatkom ľudí si neuvedomuje len Zväz automobilového priemyslu (ZAP), ale aj samotný štát. Ako chcú situáciu vyriešiť? Zamestnanie tisícok Slovákov síce môže znieť ako rajská hudba, ale realita je trochu iná. Podľa konateľa spoločnosti Valaliky Industrial Park Miloslava Dureca v samotnom parku a v subdodávateľských spoločnostiach získa prácu takmer 16-tisíc ľudí.
Má to však jeden háčik – treba ich najprv nájsť. Ministerstvo práce priznáva, že ľudia, ktorým by Volvo mohlo dať prácu, nie sú kvalifikovaní. „Cieľom je rekvalifikovať 20-tisíc nezamestnaných na pozíciu operátor výroby a z nich následne takmer 5-tisíc nezamestnaných na odbornejšie pozície. V oblasti zamestnanosti komunikuje spoločnosť Valaliky Industrial Park aj s Úradom splnomocnenca vlády pre rómske komunity a neziskovým sektorom,“ prezradil rezort svoje plány.
Automobilky majú problémy
Vláde zostáva pomerne dosť času, minimálne na rekvalifikáciu. Začiatok výstavby závodu je naplánovaný v prvom štvrťroku tohto roka, výrobu by Volvo malo začať postupne v roku 2026. Aj keď je príchod nového zamestnávateľa do krajiny pozitívnou správou pre nezamestnaných, treba myslieť na to, že automobilky majú problémy už teraz. Dokazujú to aj početné inzeráty na pracovných portáloch. „Pozícia operátor/-ka výroby bola vlani na portáli Profesia.sk druhá najčastejšie inzerovaná – firmy zverejnili spolu takmer 25-tisíc ponúk,“ uviedla pre Nový Čas PR manažérka spoločnosti Ľubica Melcerová.
Komplikácie priznáva aj predseda ZAP Alexander Matušek: „Máme problémy s kvalifikovanou pracovnou silou, ktorú nahradzujeme pracovníkmi zo zahraničia.“ Potvrdzuje to aj portál Profesia, ktorý uviedol, že na Slovensku je aktuálne veľký nedostatok kvalifikovaných aj nekvalifikovaných pracovníkov a náš trh práce by dokázal prijať aj vyše 50-tisíc cudzincov a cudziniek.
Vykrývajú to cudzincami
Nedostatok pracovných síl si uvedomuje aj Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré zaradilo pozíciu operátora výroby v Košickom kraji medzi tzv. nedostatkové profesie. Znamená to aj to, že v prípade operátorov a operátoriek výroby je za iných okolností zdĺhavý a náročný proces zamestnania cudzincov z tretích krajín zrýchlený, keďže kvalifikovaní Slováci na obsadenie týchto miest nestačia.Podiel zahraničných zamestnancov v automobilkách síce presne určiť nevieme, ale vieme sa pozrieť na dáta z krajov, kde automobilky už pôsobia. „Zo štatistík vyplýva, že v decembri pracovalo v Nitrianskom kraji 3 739 cudzincov z toho až 2 400 ich bolo v okrese Nitra, to isté platí aj pre Žilinský kraj, kde cudzinci pracujúci v okrese Žilina tvoria polovicu všetkých cudzincov pracujúcich v Žilinskom kraji,“ vyčíslila Melcerová. V okrese Trnava je to až 2 826 zamestnancov z celkového počtu 4 400 v celom kraji.
Pomôžu študenti?
Spoločnosť Volvo aktuálne pripravuje programy na zvýšenie počtu strojárskych a iných relevantných odborov na slovenských univerzitách a stredných odborných školách. „Volvo Cars a Valaliky Industrial Park intenzívne komunikujú a spolupracujú aj s rezortom školstva v oblasti nastavenia odborného vzdelávania pre budúce potreby automobilového priemyslu na východnom Slovensku,“ ozrejmil Durec.Ministerstvo školstva uviedlo, že sekcia stredných škôl a celoživotného vzdelávania rezortu školstva intenzívne komunikuje s predstaviteľmi automobilky a Prešovským a Košickým samosprávnym krajom. „Predpokladá sa zaradenie vybraných odborov vzdelávania do siete škôl, úprava obsahu vzdelávania prostredníctvom Štátneho vzdelávacieho programu/školských vzdelávacích programov a vypracovanie analytickej časti v rámci potrieb trhu práce,“ priblížil rezort svoje postupy.
Výzva menom Elektromobilita
Vo štvrtok sa na Úrade vlády SR stretol Robert Fico s predstaviteľmi slovenských automobiliek a elektromobilovej asociácie. Premiér sa vyjadril, že do mesiaca je potrebné vypracovať špeciálny plán na prechod na elektromobilitu, ktorý zároveň treba prebrať na špeciálnom zasadnutí vlády, ktoré sa má konať na prelome februára a marca. Dodáva, že už nie je na čo čakať. „Prechod na elektromobilitu je najväčšia výzva. Nemôžeme zaspať,“ povedal Fico.Tiež doplnil, že celá agenda elektromobility prejde pod ministerstvo hospodárstva pod vedením Denisy Sakovej. „Úloha z dnešného dňa: do mesiaca bude spracovaný dokument, ktorý bude obsahovať celý rad konkrétnych legislatívnych, inštitucionálnych a finančných opatrení. Chceme vidieť jasný legislatívny plán,“ uzavrel Fico. Vo vládnom dokumente by mali byť aj detaily, ako chcú konkrétne veci meniť. Tie však na tlačovej konferencii neodzneli.
Zdroj: cas.sk