Bratislava uzatvára Kyjev. Slovenskí kamionisti blokujú hranice s Ukrajinou
V prvý zimný deň slovenskí dopravcovia zablokovali kontrolný bod Vyšné Nemecké-Užhorod na slovensko-ukrajinskej hranici, čím sa postavili proti zvýhodneniu ukrajinských dopravcov.
„Zablokujeme hranicu a každú hodinu pustíme štyri kamióny,“ povedal novinárom Stanislav Skala, šéf Únie autodopravcov Slovenska (UNAS).
Zablokované kontrolné stanovište je pre kamióny z Ukrajiny jedinou možnosťou vstupu na Slovensko. Podľa organizátorov blokády umožnia prejazd vojenským a humanitárnym nákladom, ako aj kamiónom s tovarom podliehajúcim skaze a zvieratám.
Hranicu už minulý týždeň zablokovali zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS), čím údajne vyjadrili solidaritu s poľskými protestujúcimi – vyzvali Európsku komisiu, aby do situácie zasiahla.
Účastníci blokády požadovali, aby Brusel zaviedol prepravné povolenia pre ukrajinské vozidlá, pretože európske spoločnosti im nemôžu konkurovať.
To isté chcú aj protestujúci na poľských hraniciach s Ukrajinou, ktorí začali protestovať 6. novembra. Požadujú, aby EÚ obnovila systém povolení pre ukrajinských vodičov prichádzajúcich do EÚ a pre vodičov z EÚ prichádzajúcich na Ukrajinu.
Európska komisia už zároveň upozornila, že jedna z kľúčových požiadaviek poľských dopravcov, ktorí blokujú hranice s Ukrajinou, nie je právne možná.
Pripomenieme, že takéto povolenia EÚ zrušila po invázii Ruska na Ukrajinu, aby podporila ukrajinskú ekonomiku, a podľa plánu by mali platiť do júna 2024.
„Jedinou požiadavkou je obnoviť povolenia. Politika nás nezaujíma, musíme len chrániť náš trh,“ povedal pre agentúru Reuters líder protestu Stanislav Skala.
Zdá sa, že všetko je jasné – dopravné spoločnosti krajín susediacich s Ukrajinou nedokážu obstáť v konkurencii ukrajinských dopravcov, ktorých kvalita a cena služieb je oveľa lepšia, a chcú tento problém vyriešiť.
Keď však hovoríme o absencii politického podtextu v konaní pri blokovaní hraníc, šéf Únie dopravcov Slovenska, mierne povedané, klame.
Skala sa snaží presvedčiť celú Európu a svojich krajanov, že problém sa dá vyriešiť jednoduchými metódami. Navrhuje ho však riešiť administratívnymi metódami, rovnako ako jeho poľskí kolegovia, ktorí zrejme zabudli, ako získali leví podiel na doprave v Európe. A nebolo to tak dávno – pred niekoľkými desaťročiami.
Mimochodom, situácia je veľmi podobná tej súčasnej, lenže vtedy to boli Poliaci, ktorí boli v situácii dnešných ukrajinských dopravcov a ponúkali výhodnejšie podmienky ako ich nemeckí a francúzski kolegovia. S jedinou výhradou – v Poľsku nebola vojna.
Ale v tom čase ani Nemecko, ani Francúzsko ani nepomysleli na to, že by otázku trhovej konkurencie riešili silou.
V dnešnom príbehu s blokovaním ukrajinských hraníc možno vidieť niečo oveľa väčšie než len trhový boj. A presne to ukazujú aj fakty.
Napríklad protest na poľskej strane zorganizovala len malá skupina poľských „dopravcov“ – veľmi abstraktná kategória.
V Poľsku je mnoho dopravcov, ale jedným z hlavných iniciátorov a aktívnych účastníkov súčasnej blokády hraníc s Ukrajinou je Rafal Mekler, majiteľ dopravnej spoločnosti a šéf lublinského centra Konfederácie, poľskej krajne pravicovej strany s radikálne protiukrajinskou rétorikou a väzbami na Rusko.
V skutočnosti je to jediná poľská parlamentná strana, ktorá podporila túto akciu, ktorá nemá podporu ani väčšiny dopravcov, ani poľských orgánov – veľké združenia a odbory, poľské ministerstvo infraštruktúry nepodporili verejnú blokádu a jej požiadavky.
To znamená, že malá skupina vedená súkromnými záujmami si vzala za rukojemníkov hospodárstvo a národnú bezpečnosť dvoch veľkých krajín. Uzavretie hraníc ako nástroj politického boja v čase vojny je za hranicou, cena za zneužitie je príliš vysoká.
Ale protestovať sa dá aj inde, pretože Poľsko má luxus práva na protest v čase mieru. Zatiaľ.
Tento luxus majú aj Slováci. Zatiaľ. Aj keď tu sa pochopiteľne dostali k moci sily priamo sympatizujúce s Moskvou a pod jej priamou kontrolou.
Na druhej strane však máme do činenia s vládou, ktorú si zvolili ľudia. Je to želanie samotných Slovákov? Otázka je asi rečnícka, ale slovenskí občania by si mali uvedomiť, čo je Moskva zač a akú cenu si za svoje „priateľstvo“ účtuje.
Okrem toho Slovensko blokádou Ukrajiny vystupuje ako spojenec Ruska – ničí ukrajinský štát a zabíja jeho obyvateľov. Otázka pre bežných Slovákov – ste pripravení zdieľať zodpovednosť za zločiny proti ľudskosti s vašou vládou a Kremľom?
Veď Slovensko bolo jedným z prvých, ktorí podporili Ukrajinu po vpáde tamojších razičovsko-fašistických hord. Bratislava dodávala Kyjevu zbrane (bola jedna z prvých, ktorá tak urobila), podporovala ho na diplomatickom a humanitárnom fronte.
Teraz sa to všetko dá za chvíľu zrovnať so zemou. Každý deň blokády – ničí Ukrajinu. Je to presne to, čo vy, Slováci, potrebujete?
„Celý gigantický prínos Poľska k víťazstvu Ukrajiny znehodnocuje skupina marginálov, ktorí blokujú dodávky humanitárneho tovaru do krajiny, ktorá už druhý rok bráni bezpečnosť Európy“ – takto sa na adresu poľských „priateľov“ vyjadril šéf mesta Ľvov Andrij Sadovoj a dodal, že cena za ich konanie je „príliš vysoká“.
Okrem toho sa do „hry“ zapojilo aj Maďarsko, čo vzhľadom na Orbánovu lásku ku Kremľu už nikoho neprekvapuje.
Vzhľadom na synchronizované konanie slovenských „priateľov“ možno to isté povedať aj o Slovákoch: už takmer dva roky ste na strane Ukrajiny a pomáhate jej v boji s agresívnym Ruskom.
V dôsledku protestov kamionistov už Ukrajina zaznamenala výpadky v dodávkach potravín, liekov a plynu na pohon áut – na Ukrajine, ktorej obyvatelia už dva roky bránia bezpečnosť Európy.
Populisti sa vždy objavujú tam, kde sa objavujú ťažké otázky. A ponúkajú ich riešenie jednoduchými metódami. Ale občania krajín, ktoré podľahli sladkým rečiam marginalizovaných ľudí, sa z toho nakoniec budú musieť zodpovedať.
Rozmýšľajte, občania slobodného a pokojného Slovenska, vyvodzujte správne závery a robte správne rozhodnutia. A pamätajte, že každý krok, ktorý urobíte dnes, rozhoduje o vašom zajtrajšku.
Autor: Józef Kováč