Fico sa od volieb odviazal! Slovník plný metafor a prísloví: Čo tým chce premiér povedať?
Nová taktika na voličov? Premiér Robert Fico (59) začal od volieb vystupovať v tradičných médiách len v nevyhnutnej miere, niektoré dokonca nazýva nepriateľskými.
S voličmi komunikuje hlavne cez sociálne siete a do svojich výstupov a posolstiev začal oveľa viac zaraďovať rôzne metafory a prirovnania. Takmer v každom jeho prejave sa tak objavujú tie tradičnejšie spojenia, ako aj tie, ktoré ľudia poznajú len v minimálnej miere. Nový Čas sa pozrel na to, prečo pozmenil svoju rétoriku a po akých slovných perlách v poslednom období siahol.
„Nechaj to koňovi, ten má väčšiu hlavu.“
– Fico pomocou tohto príslovia občanov uistil, že kôň má síce väčšiu hlavu, ale zoznam konsolidačných opatrení úradníckej vlády mu neprenechá, čím chcel povedať, že sa s nimi nestotožňuje.
„Potrebujeme šťuku, ktorá možno aj nekonvenčným spôsobom popreháňa staré kapry v rybníku slovenskej diplomacie.“
– V čase špekulácií ohľadom toho, kto bude zastávať post ministra zahraničných vecí, sa Fico vyjadril, že na tento post chce obsadiť niekoho, kto nebude mať zaužívané diplomatické skúsenosti z doterajších vlád. Namiesto diplomata totiž chcel politického nominanta, čo sa mu aj podarilo presadiť – stal sa ním Juraj Blanár.
„Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to pokazí.“
– Ficov odkaz na známy Murphyho zákon. Výrok použil pri kritizovaní prezidentky, ktorá podľa neho plánovala kádrovať mená navrhnutých členov vlády. Dnes už vieme, že odmietla napokon len jedno meno, a to Rudolfa Huliaka z SNS na post ministra životného prostredia.
„Mlčať je zlato.“
– Uvedené slovenské príslovie Fico použil v súvislosti so skladaním vlády. O detailoch chcel hovoriť až po tom, keď bude všetko dohodnuté.
„Dlhý ako týždeň pred výplatou.“
– Tieto slová Fico použil ešte pred samotným vymenovaním vlády. Narážal tým na pripravený zoznam vecí, ktoré nový kabinet musí urobiť.
„Do pekla? Dobre. A na veľkom bielom koni.“
– Staré slovenské príslovie Fico vyslovil na tlačovej konferencii pri príležitosti podpísania Memoranda o porozumení medzi Smerom, Hlasom a SNS. Výrok súvisel so zlou ekonomickou situáciou krajiny. Zároveň sa snažil ubezpečovať, že aj keď koalícia ide do pekla, urobia všetko pre to, aby to zvládli.
„Šimečka ako vyplašená laň.“
– Fico prirovnania využíva aj pri snahe urážať svojich názorových oponentov, tentokrát sa mu nepáčil predseda PS Michal Šimečka, ktorý bol vo voľbách jeho hlavným súperom.
„Na veľké diery veľké záplaty.“
– Upravil si známe príslovie Na hrubé vrece, hrubá záplata. Štát je podľa Fica rozvrátený, preto budú nutné výrazné opatrenia. Predznamenával tak zmeny, ktoré chystajú v oblasti právneho štátu a spravodlivosti aj pod vplyvom trestného stíhania viacerých politikov.
„Ako Slovenky a Slováci zvyknú povedať, roboty máme ako na kostole.“
– Fico po schválení programového vyhlásenia vlády oznámil, že začiatkom decembra zvolajú ďalšiu schôdzu NR SR, kde bude chcieť riešiť vznik nového ministerstva športu a cestovného ruchu, pomoc ľuďom s vysokými úrokmi pri hypotékach či vysoké ceny potravín.
„Nie som pes, ktorý len tak nemohúcne šteká.“
– Ficove slová na adresu SME, Denníka N, Aktualít a televízie Markíza. Premiér po voľbách stupňuje útoky na určité médiá, ktoré považuje za nepriateľské a avizuje proti nim kroky, a to vrátane nevpustenia ich redaktorov na Úrad vlády.
„Slovensko slzám neverí.“
– Počas utorkovej parlamentnej schôdze o dôvere vláde hovoril Fico o ťažkom období, v ktorom jeho vláda preberá moc. Zároveň však skonštatoval, že sa nechce sťažovať. Pomohol si parafrázovaním názvu sovietskeho oskarového filmu Moskva slzám neverí.
Snaží sa priblížiť svojmu voličovi
Radoslav Štefančík, politológ
– Myslím si, že Robert Fico momentálne nie je pod stresom. Predpokladá sa, že už mu polícia najbližšie štyri roky nezaklope v noci na dvere. Momentálne má lepší spánok ako pred voľbami 2023, a preto má takýto uvoľnený jazykový prejav. Podľa mňa to nie je ani nejaký komunikačný zámer, myslím si, že si len užíva víťazstvo. Snaží sa priblížiť svojmu voličovi a nepoužíva zbytočné akademické a abstraktné výrazy, ktorým by jeho voliči nerozumeli.
Typická črta populistov
Róbert Slovák, marketingový expert
– Myslím si, že sa snaží voliť jazyk, ktorý je blízky jeho cieľovej skupine a rozprávať spôsobom, ktorý je zrozumiteľnejší než majú iní politici. Toto je taká typická črta populistov.
Zdroj: https://www.cas.sk