Plány premiéra Fica pre školstvo neriešia skutočné problémy (názor Ingrid Kosovej a Tiny Gažovičovej)
Viac ako „návrat k zdravému rozumu“ a posilňovanie „zdravého vlastenectva“ školy potrebujú najmä obsah učiva, ktorý reaguje na potreby 21. storočia a spokojných adekvátne ohodnotených vyučujúcich.
Autorky sú poslankyne NR SR za Progresívne Slovensko
Vízie rozvoja školstva z úst premiéra Roberta Fica a ministra školstva Tomáša Druckera, o ktorých hovorili na tlačovej konferencii, vyznievajú nejasne a neriešia skutočné kľúčové problémy, s ktorými v školstve dlhodobo zápasíme. Naopak, mnohé z toho, čo premiér Fico vyjadril, považujeme za zástupné, alebo dokonca škodlivé návrhy.
Prvým krokom vlády smerom k rezortu školstva bolo rozhodnutie o tvorbe nového ministerstva športu a cestovného ruchu. Prioritou novej vlády by malo byť investovať do zvýšenia dostupnosti kvalitného vzdelania pre všetky deti, a nie do vytvorenia nového ministerstva, na ktoré potrebuje „upratať“ nominantov a nominantky svojho koaličného partnera.
Odbornosť namiesto vlastenectva
Podľa Fica základné školy potrebujú „návrat k zdravému rozumu“ a posilňovanie „zdravého vlastenectva“. Ako presne si to premiér predstavuje, nevieme. Sme však presvedčené, že naše školy potrebujú najmä obsah učiva, ktorý reaguje na potreby 21. storočia a spokojných adekvátne ohodnotených vyučujúcich, ktorí tento obsah dokážu žiactvu sprostredkovať spôsobom motivujúcim k učeniu.
S týmto zámerom v predošlom vládnom období vznikla kurikulárna reforma pre základné školy, ktorú pripravoval veľký počet odborníkov a odborníčok. Preto vyzývame ministra školstva, aby zabezpečil kontinuitu a aby sa obsah vzdelávania naďalej určoval odborne a nepodľahol politickým tlakom a predstavám o vlastenectve.
Za oblasť vysokých škôl sa predseda vlády zameral na študentov, ktorí vraj „študujú aby mali papier”. Hlavným problémom vysokých škôl však nie je to, či na vysokú školu nastúpi „štvorkár”, ale to, ako vie štát podporiť ich kvalitu.
Čelíme odlivu mladých ľudí zo Slovenska a potrebujeme po vzore úspešných krajín zvýšiť latku vysokoškolského štúdia a podporovať spoluprácu s medzinárodným univerzitným prostredím. O tom, žiaľ, nepadlo ani slovo.
Naproti tomu súhlasíme s návrhom novej vlády prehodnotiť kvalifikačné predpoklady na niektoré povolania a aj z opozície podporíme, ak vláda predloží rozumný návrh znižovania formálnych kvalifikačných predpokladov vo verejnej a štátnej správe.
Nestačí čerpať eurofondy
Predseda vlády sa medzi hlavnými bodmi vyjadril aj k čerpaniu financií, ktoré dostávame od EÚ. Je pravdou, že najmä pri investíciách do budov a vybavenia škôl je potrebné zodpovedne využívať aj dostupné zdroje z Bruselu.
Avšak všetky opatrenia musia byť udržateľné aj po vyčerpaní projektových peňazí z EÚ. Naša krajina má dlhodobý investičný dlh najmä do platov zamestnancov v školstve. Týka sa to učiteľstva, ktorých platy sú hlboko pod priemerom vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov.
A špecificky sa to týka podporných profesií v školstve (asistenti, psychológovia či špeciálni pedagógovia), ktorí sú dlhodobo financovaní najmä z eurofondov a už nastal čas zaviesť ich stabilné a transparentné financovanie zo štátneho rozpočtu. Preto očakávame, že ich platy budú súčasťou štátneho rozpočtu už na rok 2024.
Zároveň pripomíname, že Plán obnovy nie sú iba financie na míňanie, ale na rozdiel od eurofondov zahŕňa podrobný plán reforiem. Veríme, že minister Drucker bude pokračovať v rozbehnutých aktivitách na zlepšovanie školstva na všetkých stupňoch.
Niektoré reformy sa už počas minulého volebného obdobia dostali do omeškania a vyžadujú si plné nasadenie rezortu školstva, aby sa ambiciózne plány napĺňali. Aj od toho závisí, či nám EÚ sľúbené prostriedky nakoniec pošle.
V školskom tíme Progresívneho Slovenska budeme pozorne sledovať všetky kroky novej vlády a nového ministra Druckera v školstve. Budeme tvrdou, ale aj konštruktívnou opozíciou s ochotou spolupracovať a pridať ruku k dielu s cieľom zlepšovať školstvo na Slovensku.
Zdroj: https://www.aktuality.sk