Ekonomika

Ako sa darí biznisu technologických gigantov Alphabet, Meta, Microsoft či Amazon? (týždeň vo svetovej ekonomike)

Spoločnosti postupne zverejňujú výsledky svojho hospodárenia za tretí kvartál tohto roka. V priebehu tohto týždňa sme sa dočkali toho najzaujímavejšieho, keďže čísla zverejnili veľké technologické spoločnosti.

Microsoft

Výsledky Microsoftu boli zrejme najlepšie spomedzi všetkých spomínaných spoločností. Firma podniká v troch hlavných segmentoch. Prvým z nich je cloud Azure, vďaka ktorému je Microsoft po Amazone druhým najväčším poskytovateľom tejto služby na svete. Cloud firme veľmi pekne rástol aj vďaka dianiu okolo umelej inteligencie, ktorej dopad na rast daného segmentu firma vyčíslila na tri percentuálne body.

Do druhého segmentu radíme kancelárske produkty, ktorým sa tiež posledný kvartál darilo veľmi pekne. Spoločnosti rástol počet používateľov kancelárskeho balíka 365.

Do tretieho segmentu radí firma prakticky všetko ostatné – reklamu, bezpečnosť, predaj fyzických zariadení, predaj licencií na operačný systém Windows, ale aj veci okolo gamingu. Tento segment bol v posledných kvartáloch najproblémovejším, keďže vo svete klesal dopyt po počítačoch, čo sa výrazne prejavilo napríklad aj na predajoch Windowsov. Posledný kvartál sa ale čísla zlepšili aj tu, a tak Microsoft nesklamal v žiadnom ohľade.

Alphabet

Veľmi pekné čísla priniesol aj Alphabet, keďže trh s reklamou tento rok postupne ožíva, čo je v kontraste s problémovým rokom 2022. Alphabet dosiahol dobré čísla v oblasti reklamy, ktorú predáva prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Google. Pod ňu patrí napríklad aj YouTube, Android, Google Mapy, Gmail, Chrome či samotný vyhľadávač Google.

V podstate všetky menované produkty spolu dosiahli v rámci reklamy pekné čísla, ktoré boli lepšie, ako sa očakávalo. Jediným menším problémom bol segment cloudu, ktorý síce rástol o 23 percent, ale očakávaný rast bol ešte o trochu vyšší. Firme tiež pekne rastie napríklad formát YouTube Shorts, ktorý vytvorila ako konkurenciu čínskemu TikToku.

Meta

Druhá veľká reklamná spoločnosť, ktorá priniesla svoje výsledky, bola Meta. Tá mala za sebou naozaj mizerný rok 2022, v ktorom sa jej nakopilo hneď niekoľko veľkých problémov. Išlo napríklad o spomalenie reklamného trhu, zmeny v iOS od Apple, ktoré Mete komplikovali cielenie reklamy, či príliš vysoké výdavky na oblasť Metaverse.

To všetko spôsobilo veľký tlak na zakladateľa firmy Marka Zuckerberga, ktorý ju dodnes vedie. Ten následne vyhlásil takzvaný rok efektivity, poprepúšťal zhruba 20-tisíc zamestnancov, obmedzil výdavky a sústredil sa na to, čo Mete zarába obrovské peniaze – reklamu. To prináša tento rok ovocie, keďže za posledný kvartál rástli tržby firmy o 23 percent a zisk dokonca až o 164 percent. Meta má tiež hneď niekoľko kanálov, prostredníctvom ktorých plánuje využívať umelú inteligenciu.

Amazon

Štvrtou firmou bol Amazon. Ten priniesol taktiež veľmi pekné čísla. Medziročne mu dvojciferne rástli tržby a zisk bol zhruba trojnásobný v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Amazonu sa začínajú vyplácať mnohomiliardové investície posledných rokov do zlepšovania logistiky, keďže k zisku konečne vo väčšom prispel aj online obchod, ktorý síce tvorí väčšinu tržieb, ziskovosťou bol ale dlhodobo v strate.

Okrem toho očakávania prekonal aj segment reklamy či predplatného. Segment cloudu rástol síce iba o 12 percent, avšak približne na takejto hodnote boli nastavené aj očakávania. Amazon teda, rovnako ako ostatné spoločnosti, očakávania splnil a v určitých oblastiach príjemne prekvapil.

Zdroj: https://www.aktuality.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com