Infláciu v USA stále zatiaľ úplne neskrotili a firmy prinášajú prvé výsledky (týždeň vo svetovej ekonomike)
Koncom týždňa boli zverejnené výsledky inflácie v USA, ktorá neklesá tak, ako by si centrálna banka želala. Začala tiež výsledková sezóna.
Inflácia už druhý mesiac po sebe na 3,7 %
Medziročný rast cien v USA vrcholil v lete minulého roka, kedy sa dlhšiu dobu inflácia držala nad 8 %. Odvtedy hodnota postupne klesala, avšak posledné mesiace opäť mierne rastie. Posledné dáta ukázali, že ceny medziročne vzrástli o 3,7 %, čo je rovnaká hodnota ako mesiac pred tým. Očakávania však boli o niečo nižšie, na úrovni 3,6 %.
Jedlo medziročne zdražilo o 3,7 %, energie o 6 %, služby o 5,7 %, bývanie o 7,2 % a doprava o 9,1 %. Na druhej strane klesli napríklad komunálne služby o takmer 20 % a použité autá o 8 %. Jadrová hodnota inflácie, ktorá je očistená o ceny energií a potravím, bola na úrovni 4,1 %.
Zvyknú sa sledovať aj mesačné zmeny cien, tie vzrástli medzi augustom a septembrom o 0,4 %. Medzi jednotlivými položkami sú teda stále relatívne veľké rozdiely a existuje šanca, že by sa dlhodobejšie hodnota inflácie mohla držať v okolí 3 %, čo je stále nad inflačným cieľom centrálnej banky.
Pokrok v krotení inflácie tu teda určite je, ani zdaľeka však nemá USA ešte vyhrané, čo potvrdzujú posledné mesiace, kedy sa inflácii už moc výraznejšie klesať nechce. To, samozrejme, zase otvára otázku ďalšieho postupu v oblasti úrokových sadzieb, aj keď to momentálne vyzerá tak, že výnosy na dlhopisoch rastú aj bez ďalšieho zvýšenie sadzieb.
Ak by inflácia nechcela ďalej klesať, je teoreticky možné, že sa ešte nakoniec dočkáme ich zvýšenia. Tlak na vyššiu infláciu spôsobuje aj rast miezd, keďže je trh práce v USA stále napätý a nezamestnanosť nízka. Ceny teda už dlhšie rastú výraznejšie aj v sektoroch, ktoré sú náročné na ľudskú prácu – napríklad reštauračné či hotelové služby.
Výsledková sezóna sa začala
Zhruba dva týždne po skončení kvartálu začnú veľké spoločnosti zverejňovať hospodárske výsledky, medzi prvými bolo tentokrát napríklad Pepsico, LVMH či americké banky. Pepsico, ktoré je jedným z najväčších svetových výrobcov nápojov, prinieslo pekné čísla. Firme medziročne pekne rástli tržby, zisky a prekonala očakávania.
Nápojovým firmám, ktoré združujú silné značky, pomáha posledné kvartály výraznejšie zvyšovanie cien. Svoje rastúce náklady na suroviny, obaly, energie či dopravu teda dokážu pekne prenášať na svojich zákazníkov, čo potvrdilo aj Pepsico. Jednoducho povedané, dopyt po Pepsi výrazne neovplyvní ani to, že za ňu zákazník musí zaplatiť o niekoľko desiatok % viac.
Horšie výsledky však priniesla francúzska LVMH. Na prvý pohľad nie je firma moc známa, avšak patrí pod ňu mnoho luxusných značiek z mnohyćh oblastí, ako napríklad Louis Vuitton, Tiffany & Co., Christian Dior, Kenzo, Sephora, TAG Heuer či Bulgari. LVHM nepriniesla úplne najhoršie výsledky, očakávania však boli vyššie. Medziročne tržby rástli, avšak v niektorých segmentoch je cítiť výraznejší útlm.
Luxusný tovar je považovaný za anticyklickejší, ako bežný tovar, ale rastúce úrokové sadzby a napätejšie rozpočty ľudí spôsobujú, že rast tržieb je pomalší ako minulé kvartály. Problémom je tiež Čína, z ktorej má firma veľkú časť tržieb. Tá má totiž dosť svojich problémov a spotrebitelia nie sú ani tu v najlepšej forme.
Výsledky priniesli aj americké banky, napríklad JP Morgan, Wells Fargo a Citi. Všetky vyreportovali veľmi dobré čísla a pomáhal im rast úrokových sadzieb, keďže získali na úrokoch oveľa viac, ako na nich vyplatili. Riaditeľ najväčšej z nich, ktorou je JP Morgan, však vidí vo svete niekoľko rizík a z hľadiska geopolitiky je podľa neho situácia najhoršia za posledné dekády.
Zdroj: https://www.aktuality.sk