Kontrolóri dali Naďovi za pravdu pri nákupe za pol miliardy. Fico kvôli zákazke podal trestné oznámenie
Zmluva na nákup transportérov 8×8 je v súlade so zákonom, skonštatoval Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Medzivládny obchod za vyše 400 miliónov eur podpísali vlani koncom augusta. Nákup ostro kritizovala opozícia, Robert Fico (Smer-SD) kvôli nemu podal aj trestné oznámenie.
Nákup bojových obrnených vozidiel pre ozbrojené sily sa chystal od roku 2015. Dohodnúť sa na dodaní 76 kusov týchto strojov sa podarilo iba vlani. Koncom augusta vtedajší minister obrany Jaroslav Naď (v tom čase OĽaNO, dnes Demokrati) podpísal zmluvu s fínskou spoločnosťou Patria v sume 404 miliónov eur.
Nákup sa riešil na medzivládnej úrovni, rezort obrany tento postup zdôrazňoval najmä pre výhodnejšie podmienky. Súčasťou zmluvy medzi slovenským a fínskym ministerstvom vnútra bolo aj to, že do realizácie tendra bude vo veľkom zapojený slovenský obranný priemysel. „Viac ako 40 slovenských spoločností bude profitovať z tejto zákazky,“ chválil sa zmluvou Naď.
Výrobou obrnených kolesových vozidiel sa zaoberá fínska spoločnosť Patria, v ktorej väčšinový podiel vlastní vláda škandinávskej krajiny. Podľa kúpnej zmluvy niekoľko prvých kusov vozidiel vyrobia vo Fínsku. V škandinávskej krajine sa zároveň majú zaučiť slovenskí zamestnanci. Po ôsmom vozidle sa má výroba presunúť na Slovensko.
Prvý transportér by tak mohol byť vyrobený na Slovensku v roku 2024. Ministerstvo obrany pre Pravdu potvrdilo, že tento termín platí. „Prvé vozidlo 8×8 bude dovezené v septembri tohto roka vo verzii AMB (ambulantné) na vykonanie kontrolných a vojenských skúšok. Tie potrvajú niekoľko mesiacov, pričom od mája budúceho roka budú jednotlivé kusy vozidiel postupne odovzdávané pre potreby OS SR,” uviedla hovorkyňa ministerstva Mária Precner. Doplnila tiež, že beží proces presunu výroby transportérov na územie Slovenska. Manažovať projekt má štátna akciovka Konštrukta–Defence.
Podozrenia z korupcie
Naď ako minister obrany tvrdil, že nákup dohodol za výhodnejších podmienok než jeho predchodcovia. Slovensko totiž za jeden transportér zaplatí 4,67 milióna eur. „Vozidlo, ktoré bolo pripravené za bývalej vlády, bolo za 4,78 milióna eur. Čiže teraz je lacnejšie o vyše 100-tisíc eur na kus,“ povedal.
Trval aj na tom, že nákup bol zrealizovaný transparentne. Ministerstvo obrany v rámci analýzy trhu oslovilo viacero krajín, ponuky na dodanie transportérov predložili piati. „Na projekte a samotnom vyhodnotení prijatých ponúk sa podieľal projektový tím zložený približne zo 60 odborníkov z ministerstva obrany a Ozbrojených síl SR,“ vyplýva z materiálov, ktoré rezort poskytol Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Tím expertov vyhodnotil ako najvýhodnejšiu ponuku fínskeho výrobcu Patria.
Napriek tomu nákup takmer za pol miliardy eur čelil kritike. Dôvodom bolo, že v minulosti proti obstarávaniu transportérov z Fínska bol aj sám Jaroslav Naď. Po nástupe do vládnej funkcie svoj názor zmenil. Problémom boli aj korupčné škandály, v ktorých figuroval fínsky výrobca. Vysokopostavení zamestnanci Patrie čelili podozreniam z podplácania úradníkov v Egypte, Slovinsku a Rakúsku. V roku 2019 fínsky súd uznal za vinných dvoch výkonných riaditeľov zbrojárskej firmy z korupčných trestných činov v Chorvátsku.
Najhlasnejšia kritika zaznela od lídra strany Smer-SD Roberta Fica. V súvislosti s nákupom transportérov vlani nazval Naďa vlastizradcom, celú zákazku označil za predraženú a netransparentnú. „Podávame trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania obzvlášť závažného zločinu porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku v štádiu prípravy. Materiál je už spracovaný,“ oznámil Fico vlani v júli, teda ešte pred podpisom kúpnej zmluvy.
Porušenia nezistili
S otázkou, ako dopadlo Ficovo oznámenie, sme oslovili Generálnu prokuratúru (GP). Tlačové oddelenie uviedlo, že sa prípadom stále zaoberá. „Po prijatí predmetného trestného oznámenia sú zabezpečované ďalšie početné listiny a stanoviská od viacerých štátnych orgánov vrátane Európskej komisie. Zároveň boli iniciované kontroly aktuálnych procesov v danej veci,“ uvádza sa v stanovisku GP. Jaroslav Naď pre Pravdu uviedol, že v čase jeho pôsobenia na rezorte obrany nezaznamenal žiadne náznaky rozbehnutého vyšetrovania. „Dostali sme otázky od ÚVO, to bolo asi všetko. Žiadne výsluchy, nič,” uviedol.
ÚVO na ministerstve zisťoval detaily mnohomiliónového nákupu v súvislosti s kontrolou, ktorú vlani rozbehol na vlastné rozhodnutie. Od rezortu si vyžiadal originál zmluvy vrátane všetkých príloh, ako aj podrobné odôvodnenie, prečo sa nákup uskutočnil na úrovni vláda-vláda (G2G). „Konanie sme začali z vlastnej iniciatívy, keďže armádne nákupy sú strategický významné a dôležité. Nešlo o konkrétne podozrenie na porušenie zákona,“ zdôvodnil úrad v stanovisku pre Pravdu. Doplnili, že v súvislosti s nákupom transportérov nekomunikovali ani s orgánmi činnými v trestnom konaní.
Po vyše polročnom skúmaní okolností ÚVO dospel k záveru, že zákon o verejnom obstarávaní porušený nebol. “Úrad v predmetnom prípade neskúmal a ani nemohol skúmať vecnú stránku, resp. opodstatnenosť nákupu, napríklad z hľadiska toho, či dohodnutá cena predmetného nákupu je skutočne výhodná, a to vzhľadom na svoje právomoci,” uvádza sa v rozhodnutí kontrolórov.
Zdroj: https://spravy.pravda.sk