Zdražovanie na čerpacích staniciach. Očakávať by ho mali najmä motoristi tankujúci benzín, tvrdia analytici
Slovenskí motoristi by sa mali pripraviť na ďalšie zdražovanie na čerpacích staniciach. Ako uviedli pre agentúru SITA analytici, zdražovanie by mali očakávať najmä motoristi tankujúci benzín. Za zvyšovaním cien na slovenských pumpách treba hľadať najmä vývoj cien ropy na svetových trhoch.
Vývoj na ropnom trhu
„Vzhľadom na aktuálny vývoj na ropnom trhu očakávame, že aj v nasledujúcom týždni by sa ceny pohonných látok mohli ešte čiastočne zvýšiť. Na trhu totiž stále prevládajú obavy z toho, že ropy bude aj kvôli nižšej ťažbe OPEC na trhu nedostatok,“ uviedla analytička 365.bank Jana Glasová. Rast cien benzínov očakáva analytik J&T Banky Stanislav Pánis.
„Výhľadovo predpokladáme, že ceny benzínov by mali v najbližšom čase ďalej mierne rásť, pričom nafta by mohli skôr stagnovať,“ povedal.
Zhruba od polovice februára ceny benzínov na našich pumpách klesali. Pred dvoma týždňami sa však situácia obrátila a ceny začali opäť rásť.
V štrnástom týždni tohto roka sa podľa údajov Štatistického úradu SR liter 95-oktánového benzínu predával za priemernú cenu 1,601 eura.
V týždňovom porovnaní tak jeho cena prudko vzrástla o 4,5 %. Liter 98-oktánového benzínu dosiahol úroveň 1,789 eura a jeho cena sa oproti predchádzajúcemu týždňu zvýšila o 3,7 %.
Ceny nafty sa pohli
Mierne smerom nadol sa pohli ceny nafty, ktoré v týždennom porovnaní klesli o 0,3 % na priemernú úroveň 1,496 eura za liter. V medziročnom porovnaní sú benzíny a nafta lacnejšie. Benzín 95 aj 98 si odpisujú 7 % až 8 % a nafta až 13 %.
Ceny ropy Brent na svetovom trhu od polovice februára postupne klesali. Približne v polovici marca sa im podarilo zosunúť až smerom k úrovni 73 amerických dolárov za barel.
Počas predveľkonočného týždňa sa však ropa opäť zotavila a vyšplhala sa až smerom k 85 dolárom za barel a na takýchto úrovniach sa pohybuje dodnes. Počas tohto týždňa dokonca prekonala aj 87-dolárovú hranicu, v závere týždňa sa už ale opäť vrátila k 85 dolárom.
Menová politika
Nahor ropu vytiahli podľa Glasovej tri hlavné faktory. Prvým je upokojenie situácie na americkom bankovom trhu a návrat dôvery v americký bankový sektor.
Druhým faktorom je nárast očakávaní, že centrálne banky budú menej agresívne pri sprísňovaní menovej politiky a zvyšovaní sadzieb, čomu dopomáha aj spomaľovanie inflácie v USA.
„No a do tretice, OPEC+ rozhodol o znížení svojej ťažby s cieľom podporiť jej cenu,“ podotkla Glasová.
Posun cien ropy nahor aj podľa Pánisa naďalej podporuje pokles stresu okolo bankového sektora v kombinácii s rozhodnutím OPECu+ o znížení ťažby. Trh si zatiaľ podľa neho nerobí ťažkú hlavu z niektorých signálov chladnutia ekonomického rastu na oboch brehoch Atlantického oceána.
„Navyše Medzinárodná energetická agentúra IEA predpovedá rast dopytu po rope v tomto roku o dva milióny barelov na rekordných takmer 102 miliónov barelov denne, najmä vďaka zrušeniu politiky nulovej tolerancie kovidu v Číne,“ dodal Pánis.
Rafinačná marža
Trhový vývoj sa začína postupne pretavovať aj do cien na našich čerpacích staniciach, upozornil Pánis. Cítiť to podľa neho najmä v prípade benzínov, ktorých ceny narástli od začiatku apríla o približne 10 centov nad métu 1,60 eura.
„Cenu benzínu tlačí okrem rastu cien samotnej ropy aj rast cien crack spread- teda rafinačnej marže (rozdielu medzi burzovou cenou ropy a benzínu), kde sa začína ukazovať nerovnováha na trhu medzi dopytom a ponukou po palive pred hlavnou motoristickou sezónou a raste dopytu po leteckom benzíne,“ dodal Pánis.
Ceny nafty na slovenských čerpacích staniciach zatiaľ podľa Pánisa reagujú len limitovane na trhový vývoj ropy, a to pre klesajúcu rafinačnú maržu nafty.
„Destilátu je v Európe dostatok napriek uvaleniu embarga na jej dovoz z Ruska, ktorý bol nahradený americkými dovozmi či z oblastí východne od Suezského prieplavu- teda z Perzského zálivu či z Indie. A ani vo zvyšku sveta nie je nedostatok nafty, ruský export na svetové trhy mimo Západu neklesol, práve naopak dosahuje historické maximá. Okrem toho, klesajúce ceny plynu a elektriny znižujú dopyt po nafte ako alternatívnom palive, čo ďalej limituje jej odraz,“ uzavrel Pánis.
Zdroj: https://sita.sk