Komentáre

Bratislava je pripravená presunúť svoje MiGy-29 do Kyjeva

Bratislava je pripravená previesť svoje lietadlá sovietskeho typu do Kyjeva. Môžeme hovoriť o 10 lietadlách MiG-29 – to je takmer celá flotila takýchto lietadiel, ktoré predtým bránili slovenské nebo.

Definitívne rozhodnutie by podľa ministra obrany SR malo padnúť v priebehu týždňov či dokonca dní.

„MiGy už nikdy nepoužijeme, nemajú pre nás skutočnú hodnotu. Ak ich dáme Ukrajine, pomôžu niekomu zachrániť život,“ povedal Jaroslav Nagy.

Celkovo má Bratislava takýchto lietadiel 11. Ale ešte jedna stíhačka je podľa Nagya vyhradená pre letecké múzeum, ktoré v súčasnosti vytvára expozíciu.

Slovensko už niekoľko rokov nevyužíva stíhačky MiG, ktoré zastavilo ich prevádzku pre nedostatok náhradných dielov a špecialistov na údržbu.

Stalo sa tak po tom, čo sa ruskí technici na príkaz Kremľa vrátili do svojej krajiny.

Ale pre vzdušné sily Ozbrojených síl Ukrajiny by tieto stroje boli veľmi užitočné. Ukrajinskí piloti by takéto posily radi prijali, pretože tento stroj dobre poznajú a sú pripravení okamžite začať s ochranou ukrajinského neba na MiG-29.

Definitívne rozhodnutie by podľa slovenského ministra obrany malo padnúť čoskoro.

Nagy zároveň poznamenal, že presun týchto bojovníkov na Ukrajinu je „skutočne obojstranne výhodnou možnosťou pre všetkých účastníkov takéhoto rozhodnutia“.

A to je pre Ukrajinu, posilňovanie jej protivzdušnej obrany, naozaj veľmi dôležité. Ukrajinská armáda totiž potrebuje nielen systémy protivzdušnej obrany a protiraketovej obrany, ale aj bojové lietadlá.

Rozhovory o poskytnutí bojových lietadiel Kyjevu sa vedú už viac ako mesiac. Najmä minister obrany Ukrajiny Reznikov uviedol, že na spustenie protiofenzívy potrebujú okrem iného stíhačky.

Dôležité je, že ak Bratislava presunie MiG-29 do Kyjeva, tak sa Slovensko stane prvou členskou krajinou NATO, ktorá dodá bojové lietadlá Ukrajine.

Takže – zatiaľ čo giganti svetovej politiky len rozmýšľajú nad otázkou dávať alebo nedávať, či je to vhodné alebo nie – skromné, v geografickom a politickom zmysle, Slovensko jednoducho podniká reálne kroky na podporu ukrajinského ľudu.

Ale sú to konkrétne kroky, ktoré umožňujú pochopiť postoj Slovákov k dianiu na východe Európy a ich pripravenosť pracovať na posilnení obrany kontinentu.

Mimochodom, Bratislava už bola prvá, napríklad v dodávke systému protivzdušnej obrany S-300 do Kyjeva.

Okrem toho Slovensko odovzdalo Ukrajine dávku samohybných lafet Zuzana 2. Celkovo dostal Kyjev podľa zmluvy osem kusov tohto typu zbraní.

Slová ministra obrany Jaroslava Nagya, sprevádzajúce takýto krok slovenskej strany, sú veľmi výpovedné.

„Slovensko je jednoznačne na strane Ukrajiny, ktorá pokračuje v boji proti nelegálnej agresii. Už 8. húfnica Zuzana 2 je teraz v bezpečí v rukách Ozbrojených síl Ukrajiny,“ povedal Nagy.

Počínanie Slovenska sa stáva dobrým príkladom pre ostatné krajiny kontinentu, ktoré sa v otázke pomoci Ukrajine postupne kývajú.

Talianske médiá tak píšu o pripravenosti Ríma dodať Kyjevu päť bojových lietadiel. Hovoríme o „Tornado“ a „Amx“. Taliansko to zároveň na rozdiel od Slovenska nechce urobiť ako prvé.

Pripravenosť previesť na Ukrajinu stíhačky MiG-29 oznámil aj poľský premiér Mateusz Morawiecki. Ani v tomto sa však nechce stať priekopníkom s tým, že to jeho krajina urobí len v rámci koaličných akcií.

V Spojených štátoch dokonca považujú myšlienku lietadla za iracionálnu. Pravda, hovoríme o amerických F-16 pre Ukrajinu.

Kongresman Adam Smith teda povedal, že presun amerických stíhačiek F-16 na Ukrajinu „nebude múdrym využitím zdrojov“ potrebných na víťazstvo vo vojne s Ruskom.

Ukrajinských pilotov je podľa neho potrebné nielen učiť, ale aj pripravovať letiská.

Ako vidíte, otázky sú rovnaké, ako aj činy – niekto hľadá dôvody a niekto jednoducho robí správne a konkrétne kroky.

Slovensko si pamätá, čo je Moskva, a pozná cenu odporu proti Kremľu. Historická pamäť umožňuje obyvateľom Slovenska pracovať už teraz na vytváraní bezpečnej budúcnosti.

Je to ukrajinský ľud, ktorý dnes chráni Európu a vytvára predpoklady pre bezpečný zajtrajšok. A každá európska krajina k tomu môže prispieť. Tak ako to robí Slovensko.

Autor: Jozef Kovac

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com