Koniec benzínovým a naftovým autám od roku 2035. Čo to znamená pre Slovensko?
Ozeleňovanie automobilovej dopravy zaznamenalo tento týždeň výrazný pokrok. Zákonodarcovia v pléne Európskeho parlamentu v stredu večer odhlasovali návrh na zákaz predaja áut so spaľovacím motorom od roku 2035. To v praxi znamená, že si už nekúpite žiadne nové benzínové, ani dieslové auto.
Predstavuje to významnú výzvu hlavne pre krajiny strednej Európy vrátane Slovenska. O návrhu sa ešte bude diskutovať medzi Bruselom a členskými štátmi. Zákaz sa nebude týkať jazdených vozidiel.
Podľa expertov na mobilitu sú totiž Slováci jedni z najväčších používateľov starších a jazdených áut na kontinente a veľkosť flotily poháňanej alternatívnymi palivami na našich cestách rastie len pomaly. Kým podľa národného Akčného plánu pre elektromobilitu sme mali mať už v roku 2025 registrovaných 20-tisíc elektroáut, aktuálne ich eviduje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) len necelých 4-tisíc. V Nemecku ich bolo len od začiatku tohto roka zaregistrovaných takmer 85-tisíc.
„Elektromobilov sa dnes predáva len asi sto mesačne, to je v porovnaní so západnejšími krajinami extrémne málo. Nové rozhodnutie môže vyriešiť problém emisií v doprave a výrazne podporiť rozšírenie bezemisnej mobility,“ hovorí Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA).
Automobilky žiadajú štátnu pomoc
Slovenské automobilky sú na bezemisnú produkciu podľa Križanského pripravené pomerne dobre. Všetky štyri, Stellantis, Volkswagen, Kia aj Jaguar majú firemné stratégie prechodu na elektromobilitu a výrobu zelených áut zavádzajú aj do slovenských fabrík.
Podľa Lucie Kovarovič Makayovej, hovorkyne Volkswagenu, európsky parlament vyslal jasný a očakávaný signál pre ochranu klímy, že prechod k elektromobilite je nezvratný. „Je to jediný ekologicky, technologicky a ekonomicky zmysluplný spôsob, ako čo najrýchlejšie nahradiť spaľovacie motory,” tlmočila stanovisko koncernu Volkswagen Group Makayová.
Automobilka tiež uvádza, že rozhodnutie im prináša istotu plánovania, k čomu už dnes pristupujú systematickou elektrifikáciou ich modelovej flotily. Teraz je však podľa Volkswagenu dôležité, aby boli politické ciele podporené aj dostatočnou zásobou batériových článkov a nabíjacou infraštruktúrou.
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA), ktorého členom je aj slovenský Zväz automobilového priemyslu (ZAP) tiež upororňuje, že stanovené ciele sú už teraz mimoriadne náročné a dajú sa dosiahnuť len s masívnou podporou infraštruktúry nabíjania. „Vzhľadom na nestálosť a neistotu, s ktorou sa každodenne stretávame na celom svete, je akákoľvek dlhodobá regulácia presahujúca toto desaťročie v tomto ranom štádiu predčasná,“ tvrdí generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse.
„Do roku 2030 bude potrebné mať sieť až 6,8 milióna verejných nabíjacích staníc, aby sa dosiahlo 55 % zníženie emisií CO2 pre autá tak, ako to navrhuje Európska komisia. Toto číslo je na míle vzdialené od 300-tisíc nabíjacích miest, ktoré sú dnes k dispozícii – takže je celkom jasné, že návrh smernice by mal prísnejší,” upozorňuje Eric-Mark Huitema, generálny riaditeľ ACEA.
Predseda finančného výboru Marián Viskupič (SaS) iniciatívu kritizuje, že ide o extrémne zlé rozhodnutie a zníženie slobody. „EÚ si takýmito rozhodnutiami strieľa do vlastnej nohy a mení sa na preregulované a málo slobodné spoločenstvo,“ napísal na facebooku.
Zdroj: https://ekonomika.pravda.sk