Prezidentku čaká zásadné rozhodnutie, experti majú jasno: Prečo (ne)má podpísať Matovičov balíček!
Podpíše či nepodpíše Matovičov balíček? Prezidentka Zuzana Čaputová (48) sa má dnes rozhodnúť, či potvrdí svojím podpisom balíček z dielne Igora Matoviča (49).
Ten pritom spôsobil na politickej scéne hotovú búrku a kritizujú ho politici aj odborníci sprava aj zľava, hoci mnohí hneď dodávajú, že podpora sociálne slabým skupinám je nevyhnutnosťou. Nový Čas sa pýtal expertov na to, či by prezidentka mala balíček vrátiť do parlamentu, alebo ho odklepnúť.
Čaputová v pondelok prijala v súvislosti s balíčkom zástupcov odborárov, zamestnávateľov, samospráv aj prorodinných organizácií. Téma Matovičovho všimného pre rodiny zjednotila aj tradičných sokov, teda zamestnávateľov a odborárov, ktorí ho unisono odmietli. „Keby nebol obídený legislatívny proces a sociálny dialóg, všetky otázky by sme si mohli vydiskutovať a pomoc by bola kvalitnejšia,“ vyjadrila sa po stretnutí s prezidentkou Monika Uhlerová z Konfederácie odborových zväzov. Balíček kritizujú aj samosprávy, ktorým by výrazným spôsobom ukrojil z rozpočtu.
Zákon prešiel minulý týždeň v parlamente aj s podporou fašistov, navyše v skrátenom legislatívnom konaní, čo ministerka spravodlivosti Mária Kolíková označila za „hrubé znásilňovanie legislatívneho procesu“. Aj ak sa prezidentka rozhodne balíček nepodpísať, poslanci môžu následne prelomiť jej veto jeho opätovným schválením. Prezidentka by však mohla zákon dať posúdiť aj Ústavnému súdu, na čo ju vyzývajú viacerí odborníci.
Skrátené legislatívne konanie sa nadužíva
Eduard Burda, dekan Právnickej fakulty UK
V skrátenom legislatívnom konaní by sa malo riešiť pokiaľ možno čo najmenej vecí. Využívať by sa malo naozaj len vtedy, keď by to iným spôsobom bolo neprimerane komplikované alebo zdĺhavé. Vyjadrenie, či by to prezidentka mala podpísať, alebo nie, nedávam. Ale myslím si, že nadužívanie skráteného legislatívneho konania je vo všeobecnosti negatívny jav, a to platí aj v tomto prípade.
Prezidentku vohnali do pasce
Iveta Radičová, expremiérka a bývalá ministerka sociálnych vecí
Celú situáciu vnímam ako veľkú pascu a dôvod na ťažké rozhodovanie, a to z dvoch dôvodov. Ten prvý spočíva v tom, že je tu precedens porušenia ústavy, rokovacích poriadkov a smerníc zásadných pre proces predkladania zákonov. Je to otázka pre Ústavný súd, pretože to vytvára nový precedens – obísť všetky pripomienkové konania a predkladať materiály na vládu bez pripomienok.
A druhý moment, prečo ide o pascu, je ten, že okrem poskytnutia jednorazových 100 eur vybraným cieľovým skupinám sme jediná krajina v rámci EÚ, ktorá doteraz neprijala viacero potrebných opatrení proti inflácii. A teda napriek tomu, že tento prorodinný balíček nie je protiinflačný, zatiaľ je to jediná systémová pomoc, akú vláda predložila. V tom je tá pasca. Lebo vrátenie znamená odloženie.
Niečo pre sociálne slabých urobiť musíme
Vladimír Baláž, predseda Vedeckej rady Prognostického ústavu SAV
Protiinflačný balík určite nie je ideálny, ale koniec-koncov chráni určité príjmové skupiny, najmä tie najchudobnejšie. Istú finančnú pomoc je tým rodinám nutné dať, a to nielen rodinám s deťmi, ale, povedzme, aj ľuďom, ktorí žijú v hmotnej núdzi alebo zo životného minima. Tí sa totiž prepadli ozaj hlboko.
Zoberte si, že hmotná núdza je 68,80 a životné minimum 212 eur – z toho sa žije veľmi ťažko, najmä pri súčasnom raste energií a cien potravín. Tam teda musíte predsa len pridať buď nejakou jednorazovou dávkou, alebo nastaviť nejakú indexáciu tých čísel, pretože ony boli nastavené v úplne inej dobe, keď potraviny a energie boli o tretinu lacnejšie. Nie je to rada pani prezidentke, lebo to nie je moja úloha, ale jednoducho pre tieto sociálne skupiny niečo urobiť musíte – a už akým spôsobom, to je druhá vec.
Fico robil niečo podobné a vidíme, čo to napáchalo
Boris Tomčiak, ekonomický analytik
Z čisto finančného pohľadu si treba uvedomiť, že rozdávanie peňazí rodinám slovenská ekonomika v tomto roku zvládne. Deficit a zadlženie štátneho rozpočtu sa síce zvýšia, ale v najbližších rokoch bude hospodársky rast dostatočne vysoký. Nesystematické populistické výdavky z rozpočtu sú však cestou, ako sa postupne oslabuje ekonomika a podnikateľská motivácia.
Minulá vláda Roberta Fica robila podobné rozpočtové kroky a v štatistikách už môžeme vidieť, čo napáchali. Ekonomický rozmach bol slabý a prakticky sa slovenská ekonomika vôbec nepriblížila k európskemu priemeru. Cieľom k prosperite je podporovať predovšetkým podnikateľskú aktivitu, investície, výstavbu infraštruktúry, vzdelanie, vedu a výskum či kvalitné zdravotníctvo s rýchlymi procesmi.
Ľudia sa majú motivovať k tomu, aby sami hľadali riešenia a sami zlepšovali svoju životnú situáciu. Nesmú sa naučiť na to, že sa stačí chvíľu tváriť nešťastne a vláda hneď príde a rozdá peniaze zo štátneho rozpočtu.
Od vlády sme očakávali niečo úplne iné
Radovan Ďurana, ekonomický analytik INESS
Už v čase od schválenia v parlamente vyplávalo na povrch viacero procesných nedostatkov, ktoré táto legislatíva prináša. Balíček má zásadný dosah na samosprávy bez ich súhlasu a snaží sa centralizovať moc na ministerstve financií, a to nielen horizontálne (preberá kompetencie iných ministerstiev), ale aj vertikálne (oslabuje postavenie samosprávy). Veto prezidentky by mohlo mať aj pozitívny efekt.
Od novej vlády sme očakávali poctivú a transparentnú verejnú diskusiu, ale v kľúčových zákonoch/výdavkoch táto diskusia chýba. Sociálna politika, osobitne rodinná politika, bola v uplynulom období riadená nekoncepčne, bez analýz, stanovenia cieľov, posudzovania efektívnosti. Nový balíček tento prístup, bohužiaľ, len betónuje.
Nepomôže najzraniteľnejším skupinám ľudí
Michal Páleník, riaditeľ Inštitútu zamestnanosti
Tento balíček má dva problémy. Prvý je, že bolo pri ňom úplne znásilnené legislatívne konanie, nebolo tam žiadne pripomienkovanie, celé sa to uskutočnilo veľmi rýchlo a s pomocou fašistických subjektov v parlamente, čo určite nie je dobré. Druhý problém je, že tento balíček neplní ten cieľ, s ktorým bol prezentovaný, že bude plniť.
Určite nepomôže tým najzraniteľnejším skupinám pri zvládaní inflácie, skôr podporí rast inflácie, než by ho zastavil, a to najmä cez to krúžkovné, ktoré tým, že dá dodatočné peniaze strednej triede, tak tú inflačnú špirálu ešte viac roztočí. A takisto, ak by sme sa tvárili, že je to rodinný balíček na podporu pôrodnosti, tak ani toto nespĺňa.
Opatrenia pomôžu len tretinedomácností
Martin Halás, Inštitút pre výskum sociálno-ekonomických rizík a alternatív (IVRA)
Pani prezidentka by nemala podpísať zákon o mimoriadnej pomoci a mala by dať podanie na Ústavný súd z viacerých dôvodov. Po prvé skrátené legislatívne konanie nebolo v tomto prípade v poriadku, neboli naplnené dôvody zrýchleného procesu.
Druhým dôvodom je možná diskriminácia a porušovanie ústavných a sociálnych práv vybraných skupín obyvateľov, napríklad seniorov a pracujúcich. Tretím dôvodom sú negatívne dosahy balíčka, ktorý pomôže iba tretine z viac ako 1,9 milióna domácností na Slovensku. Bude to mať katastrofálny dosah na seniorov, ale cez mestá, obce a VÚC aj na všetkých obyvateľov Slovenska.
Matovič je zdrojom rozvratu financií
Ivan Mikloš, poradca prezidentky, bývalý minister financií
Ak minister financií vie, že v budúcoročnom rozpočte mu bude chýbať jedna miliarda, ak vie, že má koaličného partnera, ktorý má zásadný problém so zvyšovaním daní, a on príde s balíčkom, ktorý k tej diere pridá ešte ďalších 1,3 miliardy, je evidentné, že pokračuje ako generátor politickej nestability a politických konfliktov, a k tomu sa stáva aj generátorom fiškálnej nestability a príčinou a zdrojom rozvratu verejných financií.
O aké opatrenia ide
Vyšší daňový bonus
- od júla sa zvýši zo 43,60 na 70 eur a od januára bude 100 eur na dieťa do 15 rokov, na dieťa staršie ako 15 rokov bude bonus od júla 40 eur a od januára 50 eur
Vyššie rodinné prídavky
- v júli sa zvýšia z 25,88 na 30 eur a od januára na 40 eur
Príspevok na krúžky
- 60 eur od januára
Zdroj: https://www.cas.sk