Ani súčasné drahé ceny energií nezastavia nástup elektromobility
Pandémia, problémy s polovodičmi aj vysoké ceny komodít pribrzdili biznis, investície či inovácie firiem.
Nástup e-mobility vo firmách nezastavia ani terajšie vysoké ceny energií či ďalšie prekážky. Pomôcť k tomu má aj strategická spolupráca silných hráčov na trhu.
Pandémia na jednej strane načas utlmila aktivitu a investície firiem, ako aj ich mobilitu, na druhej strane sa do popredia dostala snaha čo najefektívnejšie využívať finančné prostriedky, a to aj cestou digitalizácie a automatizácie procesov a inovácií.
„Štát v rámci plánu obnovy tiež vedie firmy týmto smerom. Práve z týchto dôvodov firmy hľadajú voľný kapitál a úsporu nákladov v činnostiach, ktoré nie sú ich core biznisom,“ povedala výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia Lucia Čišková
Čakacie doby
Firmy pritom potrebujú naštartovať nielen biznis, ale aj mobilitu, no pretrvávajúci nedostatok čipov či autodielov zvyšuje čakacie doby na nové vozidlá, a tiež už niekoľkokrát za ostatné mesiace zvýšil aj ich ceny.
„Z 2,4 milióna vozidiel bolo ku koncu roka 2021 takmer 130 000 osobných a úžitkových áut financovaných z cudzích zdrojov. Podiely medzi jednotlivými formami finančný, operatívny lízing a úver sú veľmi porovnateľné. Najväčší podiel má historicky stále finančný lízing, ktorý však medziročne zaznamenal výrazný pokles, a to o 6,2 %. Ako jediný rástol operatívny lízing, a to medziročne o 1,2 %,“ spresnila Čišková.
Práve operatívny lízing umožňuje outsourcovať nielen zdroje na obstaranie, ale aj prevádzku vozidla. Už vlani len Business Lease vzrástol počet zákazníkov o 43 %, pričom polovica z nich prechádzala z nákupu áut v hotovosti do nákupu na operatívny lízing.
„Máme zároveň zákazníkov, ktorí sa rozhodli pre kombinované riešenie. Časť vozidiel z vozidlového parku obmenili za nové na operatívny lízing a druhú časť dali do našej správy s cieľom ušetriť na finančných a administratívnych nákladoch. Málokto vie, že takéto riešenie je k dispozícii aj pre vlastné staršie vozidlá firiem,“ podotkla.
Priestor pre elektromobilitu
Rastúce ceny energií, samozrejme, vyvolávajú otázniky v rýchlosti nábehu elektromobility vo firmách. Ako však vysvetlil Peter Kalman, zakladateľ a výkonný riaditeľ Greenlogy, prechod na elektromobilitu podľa neho výrazne nepribrzdia ceny energií. Najmä keď súbežne rastú aj ceny fosílnych palív.
„V tejto chvíli sú pre rozhodnutie kľúčové tri faktory: obstarávacia cena vozidla, dojazd a dostupnosť nabíjania. Všetky tri faktory sa vyvíjajú pre spotrebiteľa pozitívnym smerom. Turbulencia na trhu s energiami tu nebude navždy, všetci vieme, čo je primárnym dôvodom tejto situácie. Navyše spoločnosti alebo domácnosti, ktoré majú možnosť si inštalovať fotovoltiku, alebo iný obnoviteľný zdroj energie, nebudú riešiť, či cena energií stúpa. Vyrobia si ju jednoducho sami,“ skonštatoval Kalman.
Podľa prevádzkového riaditeľa GreenWay Michala Mydla sa až 80 % nabíjania uskutočňuje doma alebo v práci, kde je tak možné dosiahnuť priaznivú cenu za 1 kW elektrickej energie.
„Zvyšných 20 % sa realizuje vo verejnej sieti, kde zas GreenWay napríklad ponúka zákazníkom veľmi výhodné ceny v troch programoch,“ vysvetlil. Práve rýchlosť nabíjania od pomalého až po ultra rýchle má vplyv na cenu. „Platí úmera, čím rýchlejšie nabíjanie, tým vyššia cena za 1 kW elektrickej energie,“ dodal Mydlo.
Podpora infraštruktúry
Pokiaľ ide o infraštruktúru, na rozdiel od uplynulých rokov chce Ministerstvo hospodárstva SR v rámci plánu obnovy podporiť na Slovensku práve výstavbu nabíjacej infraštruktúry, a to v desiatkach miliónov eur – od ultra rýchlych nabíjacích staníc na diaľniciach a rýchlostných cestách, cez rýchle a pomalé AC nabíjačky v mestách, až po výstavbu nabíjačiek pre podnikateľské účely, kam by malo smerovať viac ako 9 miliónov eur.
„Ministerstvo hospodárstva tiež do parlamentu predkladá 16 opatrení na podporu elektromobility, medzi ktorými sú konkrétne výhody pre vlastníkov áut so zelenými EČV,“ skonštatoval Mydlo. Len GreenWay má v tomto roku v rámci verejnej infraštruktúry naplánovanú výstavbu 60 nabíjacích staníc, z ktorých bude 45 DC a 15 AC.
Ťahúni elektromobility
Nateraz už záujem o elektromobilitu vidieť zo strany medzinárodných firiem pôsobiacich na Slovensku, ktoré zavádzajú stratégie ESG – Environmental, Social and Corporate Governance a budú dokladovať svoje aktivity v tejto oblasti voči financujúcim bankám. Všetky vozidlá s emisiami 50g/km a nižšie budú totiž zaradené do osobitného reportingu.
Štatistiky však tiež nepustia. Na Slovensku je celkovo registrovaných 2,4 milióna vozidiel s priemerným vekom 15 rokov. Aj to bude tlačiť elektromobilitu vpred.
„Zvýšený dopyt po elektromobiloch vidíme už teraz vo všetkých sektoroch, aktuálnymi „ťahúňmi“ trhu sú importéri a díleri automobilov, stavební developeri, ktorí umiestňujú nabíjaciu infraštruktúru v nových projektoch, kuriérske a logistické firmy, ako aj pomaly sa zotavujúci sektor HoReCa,“ uzatvára Mydlo. Práve firmy si podľa neho budú pri obnove svojich fleetov už viac vyberať plugin hybridné alebo čisto elektrické autá.
Zdroj: https://www.aktuality.sk