Iron Man, Transformers aj Captain Marvel. Reklama na americkú armádu v réžii Pentagónu
V Hollywoode sa hovorí, že je jedno, koľko peňazí máte k dispozícii na natočenie filmu. Nikdy nie je neskoro, aby ste rozpočet ešte navýšili. Dobrým zdrojom je aj americké ministerstvo obrany.
Keď Tony Stark v prvom filme o Iron Manovi odlieta z Afganistanu, cestu mu skrížia stíhačky F-22 Raptor. Nasleduje veľkolepý letecký súboj, pri ktorom sa Starkovi jednu stíhačku podarí zničiť a on môže letieť ďalej.
Efektné letecké súboje a pútavé prelety stíhačiek si diváci mohli vychutnať aj v minulosti vo filme Top Gun. Hollywoodsky hit s Tomom Cruisom v hlavnej úlohe sa na konci 80. rokov stal jedným z najúspešnejších akčných filmov a zároveň výkladnou skriňou amerického letectva.
Letectvo – spoľahlivý partner
Je to práve letectvo americkej armády, ktoré patrí medzi dlhoročných partnerov hollywoodskych producentov. Pri filme Top Gun poskytli tvorcom takmer neobmedzený prístup na svoje základne v štáte Kalifornia a taktiež množstvo vtedajších moderných stíhačiek F-14. V rámci natáčania dokonca ministerstvo obrany autorizovalo použitie dvoch skutočných prilietadlových rakiet, ktorých cena bola v státisícoch dolárov. Tom Cruise, hlavná hviezda filmu, sa počas prípravy na svoju rolu Mavericka trikrát posadil do kokpitu stroja F-14.
Producenti zo štúdia Marvel pred natáčaním prvého dielu Iron Mana v roku 2008 podpísali dohodu o spolupráci s americkým ministerstvom obrany. Výsledkom bolo napríklad poskytnutie modelov a nákresov a aj samostatných funkčných stíhacích strojov F-22 Raptor, ako aj možnosť natáčania na skutočnej leteckej základni Edwards Air Force Base.
Logistickú a materiálnu pomoc získala od ministerstva obrany USA aj snímka Captain Marvel. Komiksový blockbuster s herečkou Brie Larson v hlavnej úlohe sa podpísal pod najväčší nárast ženských žiadostí o vstup do letectva USA za posledných päť rokov.
Nezávislý film? Nie, vďaka
„Je veľa ľudí, ktorí chcú nakrútiť film, ale nemajú financie alebo nemajú distribúciu. My ich máme a využívame tieto zdroje a dávame ich k dispozícii na veci, ktoré budú skutočne viditeľné na verejnosti,“ povedal pre military.com Glen Roberts. V minulosti pracoval ako vedúci pobočky Entertainment Media pri americkom ministerstve obrany. Ide o prvú zastávku pre filmy, ktoré chcú získať vojenskú či finančnú pomoc priamo od Pentagónu.
„Našou misiou je, že informujeme a vzdelávame verejnosť, domácu aj zahraničnú, o úlohách a poslaniach ministerstva obrany,“ povedal Roberts, veterán amerických vzdušných síl.
Pentagón si však dáva záležať, aby sa púšťal do spolupráce, ktorá bude pre nich výhodná. V prvom rade ide o to, aby bola americká armáda vo svete čo najviditeľnejšia. Preto si na spoluprácu vyberá najväčšie akčné prudukcie v Hollywoode, ktoré sa premietajú v kinách po celom svete.
„Zabudnite na to, že ministerstvo obrany USA dá peniaze na film, ktorý pôjde na festival Sundace,“ dodal v minulosti Roberts. Sundance je renomovaný festival umeleckých a nezávislých filmov, ktorý založil Robert Reford.
Zamilujte sa do nášho vojska
Podporou rôznych filmových produkcií si Pentagón len nebuduje imidž najsilnejšej a najmodernejšej armády vo svete, ale sleduje aj iné ciele. Jedným z nich je prilákanie nových ľudí do svojich radov, ktorí by bežne záujem o službu v armáde neprejavili. Druhým dôvodom je potreba zlepšenia vlastnej reputácie.
Na toto spojenie upozorňoval vo svojom komentári pre Washington Post americký novinár David Sirota. V texte pre americký denník tvrdí, že Pentagón si Hollywood ako svojho spojenca vyberá cielene v časoch, keď mu hrozí škrtanie výdavkov a strata svojho postavenia v spoločnosti.
V časti svojho komentára sa vracia do roku 1986, teda do roku, keď mal premiéru už spomínaný kasový trhák Top Gun, ktorý si z amerických kín odniesol stovky miliónov dolárov. Záujem o službu v armáde vtedy narástol do nevídaných rozmerov. Náboroví dôstojníci si dokonca rozkladali svoje stoly priamo v sálach, kde sa film premietal. Amerika sa tak na sklonku studenej vojny zamilovala do pilota Mavericka a Pentagón sa tešil prílevu nových záujemcov o službu vo svojich ozbrojených silách
Sirota upozorňuje aj na nedávnu históriu, keď sa dostali na verejnosť informácie, že oscarová režisérka Kathryn Bigelow spolupracovala na svojom filme Zero Dark Thirty priamo s Bielym domom. Film, ktorý hovorí o operácii, pri ktorej sa podarilo vypátrať a zabiť Usámu bin Ládina, mal premiéru v roku 2012, teda v roku, keď sa konali v USA prezidentské voľby.
Komentátor David Sirota v texte konštatuje, že podobná cielená spolupráca, aká sa ukázala pri filme Zero Dark Thirty, ohrozuje integritu tvorcov.
Slovenská armáda a Hollywood
Zahraniční filmári neobchádzajú ani Slovensko, no zväčša nejde o veľké produkcie. V roku 2021 tu však americký štáb strávil štrnásť dní natáčaním častí tretej série seriálu Jack Ryan, ktorý je v produkcii gigantu Amazon a hollywoodskeho štúdia Paramount.
Hovorkyňa Minsterstva obrany SR Martina Kovaľ Kakaščíková hovorí, že na spoluprácu s filmovou produkciou boli oslovení aj oni.
„Minulý rok sme boli oslovení s požiadavkou o zapožičanie techniky a aj vyčlenenie personálu na natáčanie seriálu americkej produkcie Jack Ryan,“ povedala pre Aktuality Kakaščíková.
Podľa nej sú spolupráci naklonení za podmienky, že to nijakým spôsobom neobmedzuje úlohy ozbrojených síl, a vtedy, ak je táto spolupráca pre nich osožná.
Jack Ryan je americký akčno-špionážny seriál podľa predlohy spisovateľa Toma Clancyho. V hlavnej úlohe v ňom účinkuje herec John Krasinski.
Zahraniční filmári počas dvoch týždňov natáčania na Slovensku preinvestovali približne päť miliónov eur. Zuzana Bieliková zo Slovenskej filmovej agentúry uviedla pre portál Startitup, že ide o jednu z najväčších zahraničných investícií v oblasti filmu na Slovensku v posledných rokoch.
Vojnové filmy podporujú aj Rusi
Podpora filmvých projektov nie je výstrelok posledných desaťročí. Podobne ako sa dnes z obranných kruhov podporili filmy ako Captain Marvel, tak sa podpory dočkal v minulosti napríklad aj sedemnásobný držiteľ Oscara film Patton z roku 1970.
Vojnovú kinematografiu podporujú nielen Američania. Aj keď sa veľkosťou, produkciou a kvalitou nemôže ruský film porovnávať s Hollywoodom, aj Moskva podporila veľkolepé vojnové drámy Stalingrad (ide o snímku z roku 2013) alebo Biely tiger.
Ich publikum je však mnohonásobne menšie, keďže novodobé ruské snímky sa premietajú prevažne len v domácich kinách a chýba im medzinárodné divácke zázemie.
Zdroj: https://www.aktuality.sk