Ekonomika

Dodávky vzácneho plynu z Odesy a Mariupoľa skolabovali. Čo to znamená pre autá či počítače?

Prerušená výroba, nepravidelné dodávky, neistá budúcnosť. Toto zažívali viaceré slovenské automobilky, ktoré museli na jeseň v dôsledku nedostatku čipov niekoľkokrát pozastaviť výrobu vozidiel. Situácia sa môže teraz zopakovať a čipová kríza ešte viac prehĺbiť.

V dôsledku bojov na Ukrajine sú ohrozené dodávky kľúčovej suroviny na výrobu čipov. Reč je o neóne, teda vzácnom plyne, ktorého výroba sa sústreďuje práve na pobreží Čierneho mora. Dve ukrajinské prístavné mestá Mariupoľ a Odesa sú domovom spoločností Ingas a Cryoin, kde sa ešte donedávna vyrábala zhruba polovica svetového neónu. Najväčším svetovým exportérom je práve Ukrajina a dvaja výrobcovia z tejto krajiny v dôsledku vojny zavreli brány fabrík.

Okrem automobilového priemyslu alebo spotrebnej elektroniky môže nedostatok neónu skomplikovať chod fabrík na zdravotnícke pomôcky či na hračky. Tento plyn sa využíva napríklad pri laserovej operácii očí.

Automobilky sú opäť v pozore

Vrásky na čele európskym automobilkám v súčasnosti nerobia len dodávky čipov, ale pre konflikt na Ukrajine im meškajú aj káblové zväzky pre elektrickú sieť vozidla. Káblové zväzky dosahujú v priemernom aute až päť kilometrov. Sú jedinečné pre každý model a vozidlá bez nich nie je možné postaviť.

Bratislavský Volkswagen už v utorok ráno musel prerušiť výrobu SUV vozidiel v jednom segmente. „Dôvodom je pretrvávajúci dlhodobý celosvetový nedostatok polovodičov v dôsledku pandémie koronavírusu v kombinácii s čiastočným výpadkom dodávok niektorých dielov v súvislosti s dianím na Ukrajine,“ tvrdí pre Pravdu hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarič Makayová. Výrobný plán sa podľa nej priebežne prispôsobuje v závislosti od dostupnosti dielov. Ako ďalej vysvetľuje, dodávatelia z Ukrajiny posielajú pre koncernové závody predovšetkým káblové zväzky pre elektrickú sieť vozidla, ako aj viaceré spínače do vnútorného priestoru vozidla.

Maďarský závod Audi, ktorý spadá do skupiny Volkswagenu, začal s úpravami pracovných zmien pri výrobe motorov. Zastavil tiež vývoz do Ruska. Česká Škoda tiež začína pociťovať nedostatok surovín dovážaných z Ruska a Ukrajiny. Na problémy upozornili tamojší odborári, píše server e15.cz. „Málokto vie, že napríklad sadze sú jedným z najzásadnejších produktov, pochádzajúcich z Ruskej federácie. Sú nevyhnutné na výrobu pneumatík,“ napísali odbory v týždenníku Škodovácký odborář.

Pre výpadky elektrických zväzkov z Ukrajiny Škoda musela zastaviť výrobu elektromobilu Enyaq. Tiež hrozí, že bude musieť zastaviť výrobu modelov Scala a Kamiq. „Vždy sme hovorili o turbulenciách, teraz však zažívame tornádo. Na čo sa človek pozrie, to sa zdražuje, a nie je isté, či všetko dokážeme zvládnuť úsporami, cenotvorbou a zároveň osloviť zákazníkov, čakajúcich na naše autá aj celý rok. Okrem toho aj zastavenie biznisu, ktoré dopadlo na prakticky všetky firmy, podnikajúce v Ruskej federácii, predstavuje citeľnú ranu vo všetkých smeroch,“ pokračuje Škodovácký odborář.

Automobilka nemá v Česku prácu pre 800 zamestnancov a plánuje rušiť ďalšie zmeny. Tento týždeň plánuje Škoda Auto zrušiť nočné a piatkové zmeny.

Nitriansky závod Jaguar Land Rover funguje v týchto dňoch v štandardnej prevádzke. „Náš nákupný tím pozorne sleduje situáciu a riadi dodávateľský reťazec tak, aby bola zabezpečená výroba našich vozidiel,“ tvrdí pre Pravdu Miroslava Remenárová, manažérka pre firemné záležitosti. Denník Pravda oslovil aj trnavskú automobilku Stellantis či žilinskú KIA Slovakia, do uzávierky nám však odpoveď neprišla.

Volkswagen Group a BMW patria medzi automobilky, ktoré sa snažia nájsť alternatívne zdroje životne dôležitých dielov vyrobených na Ukrajine až z ďalekej Číny a Mexika, keďže ruská invázia zastavuje montážne linky a prerušuje zložité dodávateľské reťazce.

Zdroj: https://ekonomika.pravda.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com