Kultúra

Peklo je stav mysle. Aká je nová opera v SND?

Slovenské národné divadlo pozýva na premiéru rodinnej opery Čert a Káča.

V novembri 1899 pražské operné publikum už netrpezlivo očakávalo premiéru novej Dvořákovej opery Čert a Káča.

Išlo totiž o Dvořákovo prvé javiskové dielo, ktoré skomponoval po svojom návrate zo Spojených štátov. Navyše v tom čase v Česku práve vrcholil skladateľov kult a aj vedenie Národného divadla venovalo naštudovaniu nového majstrovho diela mimoriadnu pozornosť.

Novinku režíroval sám riaditeľ Národného divadla František Adolf Šubert a do hlavných postáv obsadil tých najlepších sólistov, ktorých divadlo malo.

Premiéra zožala obrovský úspech a na pozitívne kritiky sa dlho čakať nemuselo. Nadšenie neskrývalo publikum ani odborná verejnosť.

„Dvořákova hudba nesie celú pečať jeho génia. Kypí z nej melodická vynachádzavosť, ohnivá rytmika, smelá a originálna harmónia, farebná inštrumentácia, ktorá je kde-tu nová, nežná i mocná. Slovom, celé majstrovstvo skladateľa, ktorý je jedným z najväčších žijúcich, sa javí aj v tomto novom diele ešte vystupňované,“ písali Národní listy.

Diváci boli na Dvořákovu novinku takí zvedaví, že ešte v tej divadelnej sezóne sa odohralo ďalších dvadsať repríz.

Dvořákovo úspešné dielo najnovšie uvádza Opera SND ako veľkovýpravnú rodinnú operu v dynamickej réžii Zuzany Fischer. Premiéry budú v sobotu 26. a v nedeľu 27. februára, prvá repríza už 1. marca.

Chceme mladých v opere

O čertov v českých povestiach a rozprávkach nikdy nebola núdza. Česká ľudová rozprávka Čert a Káča, ktorú do svojej zbierky literárne spracovala Božena Nemcová, rozpráva príbeh o múdrom pastierovi Jirkovi, drzom dedinskom dievčati Káči a oklamanom čertovi Marbuelovi. Libreto podľa nej k rovnomennej opere napísal učiteľ a literát Adolf Wenig.

Rozprávkový príbeh je ideálnym podkladom na dielo, ktoré do opery môže prilákať celé rodiny. V Opere SND Čerta a Káču pripravuje mladá režisérka Zuzana Fischer.

V jej koncepcii vzniká veľkovýpravná inscenácia plná nádhernej hudby, pohybu, akrobacie, dokonca parkúru. Ambíciou tvorivého tímu je totiž vytvoriť titul, ktorý aj pomocou týchto atraktívnych prvkov a silného vizuálneho zážitku pritiahne do divadla aj mladého diváka.

„Sme mladý tím, ktorý chce v divadle mladých ľudí. Chceme im ukázať, že žáner opery pre nich nie je mŕtvy,“ hovorí režisérka Zuzana Fischer.

„Máme vzdušné akrobatky, tanečníkov rôznych štýlov, parkúristov. Naša inscenácia je plná pohybu aj fyzického herectva, čo sú prvky, ktoré bežne v operách v našich zemepisných šírkach nedostávajú taký priestor. Týmto naším spracovaním zároveň chceme ukázať a overiť si, že opera nemusí byť len starosvetská a statická, ale že sa dá robiť ako živé, dynamické divadlo,“ dodáva.

Veľkolepá je aj monumentálna scéna, ktorá vychádza z barokového štýlu. Pri kostýmoch sa kostýmový výtvarník David Janošek inšpiroval steampunkom.

„Scéna pôsobí na jednej strane historizujúco, na druhý pohľad sa snaží využívať najmodernejšie technológie a rýchle zmeny na scéne, ktoré by nám historické mechanizmy v divadle nie tak ľahko umožnili,“ približuje scénograf a kostýmový výtvarník David Janošek.

„Pre nás bolo dôležité, aby inscenácia bola blízka čo najširšiemu publiku, aby si vnem odniesol aj najmladší divák, aj taký, ktorý má skúsenosti – divadelník, ktorý chce vidieť niečo iné a nové. Aby tam našli aj kus moderného, aj klasického divadla. Primárne ten vizuál pôsobí ako starožitnosť, ale je tam množstvo moderných vecí. Kostýmy sú výsostne dizajnová vec v kontrapunkte k historizujúcej scéne,“ dodáva.

Peklo je stav mysle

Príbeh opery sa sústredí okolo rozšafnej a energickej Káče, ktorá nahnevaná, že s ňou na vidieckej zábave nechce nik tancovať, vykríkne, že by si zatancovala trebárs aj s čertom.

„Káča je prototyp ženy, ktorá ide do všetkého na dvesto percent a nie všetci v spoločnosti takýchto ľudí prijímajú. Je veľmi priama a energická, čím však ľuďom aj lezie na nervy. Nepôsobí odpudivo, nie je hnusná, je len iná, a pretože nezapadá do škatuľky, ostatní ju automaticky považujú za divnú,“ hovorí o Káči režisérka.

A tak nečudo, že keď si čert Marbuel odvedie Káču do pekla, ona postaví do pozoru aj samotného Lucifera.

Peklo v príbehu však pre režisérku Zuzanu Fischer nie je fyzické miesto, ale stav mysle. To sa zosobňuje práve v postave Kňažnej, ktorá predstavuje všetky zlé ľudské vlastnosti.

V jej premene na lepšieho človeka spočíva podľa režisérky aj posolstvo celého príbehu.

„Človek musí spoznať svoje vlastné temno a vnútorné peklo, aby sa mohol posunúť k lepším veciam, aby si uvedomil svoje konanie a aby scitlivil samého seba. Chceme, aby si divák položil otázku: Som dostatočne citlivý? Som dostatočne otvorený? Ako spolupracujem so spoločnosťou? Nie som aj ja tá uzavretá kňažná, ktorá len dáva príkazy?“ približuje Zuzana Fischer.

V hlavných úlohách sa v alternáciách predstavia sólisti Opery SND Monika Fabianová, Katarína Flórová, Daniel Čapkovič, Gustáv Beláček, Ondrej Šaling, Jolana Fogašová, Eva Hornyáková, Jozef Benci a Peter Mikuláš. Dirigovať bude Branko Ladič. Lístky sa dajú zakúpiť tu.

Zdroj: https://www.aktuality.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com