Čierne stavby na Slovensku: Pri železnici stojí už vyše 10 rokov okázalý zámok
K zbúraniu najznámejšej čiernej stavby na Slovensku sa neschyľuje ani viac ako 10 rokov po tom, čo sa o nej dozvedela verejnosť.
Luxusnú stavbu v obci Reca pri Senci pripomínajúcu zámok sa nepodarilo zbúrať za viac ako desaťročie. Súdy a úrady nepresvedčilo ani to, že stojí na pozemku, ktorý dodnes v katastri figuruje ako vodná plocha a hospodárska pôda. Časť z neho navyše patrí štátu.
Iniciátor stavby – podnikateľ Cyril Talapka, kedysi súdený za spreneveru – žaloby odmieta a svoj honosný dom obhajuje.
Kauza sa ťahá od roku 2011 – rozsudky už vyniesol Okresný súd v Pezinku, raz rozhodol Krajský súd v Bratislave. Momentálne sa čaká na odvolacie konanie. Médiá prvýkrát o rozľahlej vile informovali na jeseň v roku 2010.
Čierna stavba a exekúcie
Talapka spolu s manželkou vlastní neďaleko železničnej stanice v obci Reca viac ako päť a pol hektára pôdy. V roku 2021 je v katastri klasifikovaná ako vodná plocha a pozemok, na ktorom sú skaly, svahy, rokliny, výmole, vysoké medze s krovím alebo kamením a iné plochy, ktoré neposkytujú trvalý úžitok. Povolenie na stavbu dodnes nemá. O stavebnom pozemku či dome nie je v liste vlastníctva ani zmienka.
To, že stále ide o čiernu stavbu, pre Aktuality.sk potvrdila aj obec Reca. Na majiteľa je vedených viacero exekúcií. Vyplýva to z registra poverení na vykonanie exekúcie. Medzi veriteľmi je aj poľnohospodárske družstvo z neďalekej obce Blatné, firma poskytujúca úvery či súkromná osoba. Posledné poverenie pochádza z augusta tohto roka. Celkovo ich bolo vydaných šesť.
Na Slovensku v súčasnosti platí stavebný zákon z roku 1976, ktorý je voči čiernym stavbám pomerne benevolentný. Síce pozná dve riešenia – zbúranie alebo dodatočnú legalizáciu – uplatňuje sa často druhé a pohodlnejšie.
Ak stavebný úrad zistí, že na jeho území stojí čierna stavba, vyzve vlastníka, aby predložil doklad potvrdzujúci, že dodatočné povolenie nie je v rozpore s verejnými záujmami ani cieľmi a zámermi územného plánovania. Keďže ide o porušenie zákona, majiteľ môže od stavebného úradu dostať pokutu do výšky 33-tisíc eur. Pre väčšinu kšeftárov s ilegálnou výstavbou ide o symbolickú sumu.
Výsledkom je, že vďaka uvedenému postupu sa na Slovensku darí legizovať desiatky čiernych stavieb.
Pozemok štátnych železníc
Požiadať o dodatočnú legalizáciu by mohol aj Talapka, keby nemal na krku iný problém. Pozemok pod časťou domu mu totiž nepatrí.
V roku 2001 si prenajal štátne pozemky v správe Železníc Slovenskej republiky. Pozemky mal podľa hovorkyne spoločnosti Rie Feik Achbergerovej využívať na hospodárske účely. Celkovo išlo o 600 metrov štvorcových pozemkov. Nájom sa skončil 31. decembra 2010.
Za ten čas však pri železničnej trati vyrástol obrovský, kameňom obložený dom s vežami, umelé jazerá s mostom i vysoký plot. Časť z okázalej výstavby stojí na pozemkoch štátnej spoločnosti.
Podľa znaleckého skúmania Talapka neoprávnene zabral 4 237 metrov štvorcových. Samotná stavba zasahuje do železničiarskych pozemkov rozlohou 304 metrov štvorcových. Ďalších 306 tvorí terasa, chodník a múr.
„Nájomca bol zo strany ŽSR vyzvaný, aby k 4. januáru 2011 odovzdal majetok v pôvodnom stave. Na stretnutie sa však nájomca nedostavil,“ uviedla Achbergerová. ŽSR následne podali žalobu na Okresný súd v Pezinku. Žiadali o vypratanie prenajatého pozemku – v opačnom prípade by zo zákona došlo k znovuobnoveniu nájmu.
Železnice žiadali vydať bezdôvodné obohatenie za užívanie pozemku, zaplatenie zmluvnej pokuty za jeho neodovzdanie, uhradenie trov aj odstránenie oplotenia i časti stavby, ktorá sa nachádza na pozemku.
Súdne obštrukcie
V apríli 2015 podal Talapka návrh na určenie vlastníctva. Tvrdil, že je v katastri nehnuteľností duplicitne evidovaná časť pozemku v jeho vlastníctve s časťou pozemku v správe ŽSR a následne podal návrh na prerušenie konania o vypratanie. Okresný súd v Pezinku mu vyhovel a železnice sa odvolali.
„Napriek tomu, že ide o zjavnú a účelovú obštrukciu, podaniu žaloby vo veci ,duplicitného‘ vlastníctva nebolo možné zabrániť a ŽSR v tejto veci musia rešpektovať postup a rozhodnutia súdov,“ vysvetlila hovorkyňa ŽSR.
Prvý rozsudok v kauze padol v decembri 2016 – železnice sa odvolali. Nasledovalo pojednávanie na Krajskom súde v Bratislave a rozsudok z roku 2017. Ten pripustil, že Talapka nemusí dom zbúrať, ak zaplatí pokutu. Jej výšku určil na 200-tisíc. Znalci však odhadli hodnotu celého areálu na niekoľko miliónov eur.
Železnice sa i proti tomuto rozhodnutiu odvolali. Na súd čakajú dodnes.
Sprenevera pri výkupe pozemkov
Talapka v minulosti čelil obvineniu z toho, že obral o peniaze developerskú firmu Esterházy. V nej podľa obchodného registra figuroval okrem Talapku napríklad aj Jozef Brhel mladší, dnes trestne stíhaný za pranie špinavých peňazí. Jeho otcom je Jozef Brhel – väzobne stíhaný oligarcha Smeru obvinený z korupcie.
Podľa obžaloby Krajskej prokuratúry v Bratislave z roku 2008 sa mal Talapka s firmou dohodnúť na tom, že bude pre ňu vykupovať pozemky v Senci. Na to mal dostať zálohu 63 miliónov slovenských korún (viac ako dva milióny eur). Dohodu však nedodržal – pozemky síce výkupil, no na spoločnosť ich nepreviedol a nevrátil ani peniaze. Pôdu navyše založil, aby získal úver. Firma škodu vyčíslila na viac ako 196 miliónov korún (cca 6,5 milióna eur).
Obvinený tvrdenia odmietal – za pravdu mu dali Okresný súd v Pezinku i Krajský súd v Bratislave a spod obžaloby bol oslobodený. Stopka prišla v roku 2011 od Najvyššieho súdu. Po dovolaní generálnej prokuratúry senát Štefana Mihálika rozhodol o tom, že oba súdy pochybili a Talapka sa trestného činu dopustil.
V kauze ho ako obhajca zastupoval Ján Čarnogurský – politik, niekdajší šéf KDH a osobnosť Novembra ’89.
Zdroj: https://www.aktuality.sk